BHP w sieciach franczyzowych

Franczyza od kilku lat staje się coraz powszechniejszą formą prowadzenia działalności gospodarczej, szczególnie w obszarze handlu. Natomiast kodeks dobrych praktyk dla franczyzobiorców nadal nie uwzględnia standardów bezpieczeństwa i higieny pracy. Mamy więc do czynienia z rosnącą grupą pracowników nieobjętych ochroną w ramach kluczowych aspektów – bezpieczeństwa zdrowia i życia podczas wykonywania obowiązków zawodowych.
Informacje zawarte w tym artykule podpowiedzą Ci:
-
na co należy zwrócić uwagę dbając o zdrowie pracowników franczyzobiorców?
-
jakie kwestie odnośnie bezpieczeństwa i zdrowia powinny być ujęte w umowie franczyzy?
-
z jakimi nowymi wyzwaniami służba BHP musi się zmierzyć w przypadku pracowników franczyzobiorców?
Czytaj także: Jak efektywnie zarządzać stresem w miejscu pracy?>>>
Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) przed pandemią było aktywnych około 83 tys. umów franczyzowych. Natomiast wewnętrzne ankiety wskazują na 5% wzrost rynku, a w efekcie ok. 87 tys. umów obecnie. Spektakularny przypływ franczyzobiorców podczas pandemii zanotowały w szczególności firmy spożywcze – nawet o 10-20%, w zależności od marki.
Brak standardów BHP dla franczyzobiorców
Głównym aktem, który reguluje działalność franczyz w Polsce jest „Kodeks dobrych praktyk dla rynku franczyzy”. Dokument ten porusza kwestie praktyk, zasad i standardów, którymi powinni kierować się franczyzobiorcy i franczyzodawcy w swojej współpracy. Kodeks koncentruje się m.in. na takich obszarach jak:
-
nawiązywanie i zasady wzajemnej współpracy,
-
rozwiązywanie sporów.
Natomiast wciąż głównym problemem pozostaje nieuwzględnienie w nim standardów BHP – umowa ta koncentruje się jedynie na stosunkach pomiędzy franczyzobiorcami a franczyzodawcami.
- Niezrozumiały dla nas jako ekspertów ds. bezpieczeństwa jest fakt, że najwięksi franczyzodawcy, którzy w swoich strategiach, obszarach raportowania ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu powołują się na działania, których w centrum uwagi jest przede wszystkim człowiek i jego potrzeby oraz potrzeby całego zespołu, nie zwrócili uwagi na kwestie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia swoich franczyzobiorców. Dla porównania, w dziale X Kodeksu pracy zawarto takie reguły, jak obowiązki pracodawcy w celu zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy, prawa pracownika do powstrzymywania się od wykonywania niebezpiecznej pracy oraz obowiązki pracowników i osób kierujących pracownikami w zakresie BHP – mówi Monika Grządziela, ekspert ds. bezpieczeństwa branży retail, W&W Consulting.
Nowe wyzwania dla służby BHP
Obecnie inspektorzy BHP mierzą się z wieloma nowymi wyzwaniami, poza standardowym bezpieczeństwem, higieną czy ergonomią pracy. Jak wynika z raportu grupy ArteMis „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy” (2024), coraz większą rolę powinno odgrywać również przeciwdziałanie stresowi i wypaleniu zawodowemu wśród pracowników.
Jak wynika z raportu, badani pracownicy aż:
-
52% odczuwają przeciążenie emocjonalne,
-
36% odczuwają jakąś formę stresu,
-
54% odczuwa duży stres i zmęczenie z powodu pracy.
Co szczególnie istotne, osoby zatrudnione dostrzegają groźne symptomy również u swoich współpracowników. Ich zdaniem:
-
48% współpracowników mierzy się z wypaleniem zawodowym,
-
47% współpracowników zmaga się z wyczerpaniem psychicznym,
-
25% współpracowników walczy z depresją.
Kodeks dobrych praktyka dla rynku franczyzy powinien zawierać szerokie standardy BHP
- Kwestia higieny i bezpieczeństwa pracy osób zatrudnionych w ramach sieci franczyzowych nie dotyczy już więc tylko zdrowia fizycznego, ale również dobrostanu pracowników i przeciwdziałania stresowi czy wypaleniu zawodowemu. Obszary te zostały całkowicie pominięte w kodeksie dobrych praktyk dla rynku franczyzy, który koncentruje się jedynie na stosunkach między franczyzodawcą a franczyzobiorcą oraz na warunkach ich funkcjonowania, całkowicie nie uwzględniając potrzeb ochrony zdrowia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. W celu ochrony bezpieczeństwa pracowników należy więc uzupełnić kodeks dobrych praktyk o standardy BHP, które są już zawarte w Kodeksie pracy. Obecny stan, w skrajnych przypadkach może prowadzić na naruszania praw pracowników, wystawiania ich na zagrożenia, wzrost zdarzeń wypadkowych i tym samym absencji pracowników, jak również narażanie ich na stres i wypalenie zawodowe w miejscu pracy. Punkty te będą stanowiły podstawę do ujednolicenia standardów BHP, co wpłynie na budowanie kultury bezpieczeństwa w punktach franczyzobiorców – podsumowuje Monika Grządziela, ekspert ds. bezpieczeństwa branży retail, W&W Consulting.
W&W Consulting
Słowa kluczowe:
bhp dla początkującychdobrostan pracownikówstres w miejscu pracyszkolenia bhp firmy zewnętrznejwypalenie zawodowePowiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.