Organizacja pracy w biurze podczas stanu epidemii w czasie luzowania obostrzeń

Luzowanie obostrzeń w okresie wakacyjnym powoduje, że powoli wracamy do normalności. Coraz więcej pracowników wracają do pracy w biurach. Wielu pracowników jest już zaszczepionych przeciwko COVID-19. W firmach powstaje zetem potrzeba zaktualizowania liczby osób mogących przebywać w jednym pomieszczeniu biurowych, mając na uwadze nadal stan zagrożenia koronawirusem. Sprawdź zatem, czy przepisy dotyczące organizacji pracy w stanie epidemii uległy zmianie? Czy wprowadzenie szczepień i luzowanie obostrzeń zmieniło coś w kwestii obowiązków pracodawcy w zakresie zapewnienia bezpiecznych warunków pracy w stanie epidemii?
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Czy luzowanie obostrzeń na okres wakacji zmieniło coś w obowiązkach pracodawcy?
-
Czy wprowadzenie szczepień wpłynęło zmniejszenie odległości między stanowiskami pracy?
-
Jakie są oficjalne resortowe zalecenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i organizowania pracy biurowej?
Aktualne przepisy przeciwepidemiczne nie przewidują ścisłego limitu osób znajdujących się w pomieszczeniach pracy. Pracodawca ma nadal obowiązek zapewnić odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m – chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy. Nadal obowiązuje także nakaz zakładania maseczek w pomieszczeniach pracy, chyba że pracodawca postanowi inaczej.
Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z wykorzystaniem osiągnięć nauki i techniki. Obowiązek ten obejmuje w szczególności:
-
organizowanie pracy w taki sposób by warunki pracy były bezpieczne i higieniczne,
-
oraz podejmowanie działań w zakresie zagwarantowania bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
jak również dostosowanie środków potrzebnych do podnoszenia istniejącego już poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, przy uwzględnieniu zmiennych warunków wykonywania pracy.
Obowiązki te są niezależne od stanu epidemii. Organizując pracę w biurze podczas stanu epidemii w czasie luzowania obostrzeń również należy mieć na uwadze ten obowiązek.
Zasady dotyczące odległości pomiędzy stanowiskami pracy nie uległy zmianie w związku z rozpoczęciem procesu szczepień.
Obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji pracy w biurze podczas stanu epidemii w czasie luzowania obostrzeń
W związku z wystąpieniem stanu epidemii pracodawca ma również obowiązek zagwarantowania:
-
odległości pomiędzy stanowiskami pracy, nie mniejszej niż 1,5 m, chyba że nie jest to możliwe z uwagi na charakter działalności realizowanej w określonym zakładzie pracy, a zakład zagwarantuje środki ochrony osobistej łączące się ze zwalczaniem epidemii,
-
osobom zatrudnionym bez względu na podstawę zatrudnienia rękawiczki jednorazowe albo środki do dezynfekcji rąk.
Powyższej wskazany zasady obowiązują do dnia 31 sierpnia 2021 r.
Wskazówki dotyczące organizacji pracy w biurze podczas stanu epidemii
Ponadto w dalszym ciągu obowiązują wytyczne dla organizacji pracy biurowej wydane przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Znajdziemy w nim m.in. wskazówki dotyczące zapewniania bezpieczeństwa pracownikom, jak i organizowania bezpiecznej przestrzeni biurowej, a także wskazówki dla pracowników.
Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom
-
Pracownicy powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2 albo choroby zakaźnej nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem w celu uzyskania teleporady medycznej, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112.
-
Zapewnienie pracownikom zachowania bezpiecznej 1,5 metrowej odległości.
-
Spotkania i narady wewnętrzne, a także spotkania z kontrahentami, jeśli są niezbędne, powinny trwać możliwie krótko i być przeprowadzane przy otwartych oknach lub drzwiach. Należy zachować, bezpieczny dystans między pracownikiem i klientem/kontrahentem, wynoszący min 1,5 m.
-
Zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej (maseczki, rękawice jednorazowe) lub preparaty do dezynfekcji rąk.
-
Konieczność codziennej dezynfekcji powierzchni wspólnych, a także telefonów/krótkofalówek (i innych środków komunikacji zdalnej)/domofonów/ cyferblatów (np. w mikrofalówce, ekspresie do kawy).
-
Zwiększanie świadomości dotyczącej postępowania w trakcie epidemii, przede wszystkim w zakresie regularnego mycia i dezynfekcji rąk przed przystąpieniem do pracy, przed spożywaniem posiłku, przed i po skorzystaniu z toalety.
-
Podczas posiłku zaleca się korzystanie z naczyń i sztućców jednorazowych. Po użyciu naczyń i sztućców jednorazowych należy je wrzucić do kosza na śmieci.
Czytaj także: Minimalizuj ryzyko zakażenia koronawirusem w miejscu pracy – 14 praktycznych rozwiązań>>>
Zapewnienie bezpieczeństwa w przestrzeni biurowej
-
Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępne dla pracowników w obszarze: wejścia, wyjścia, pomieszczeń socjalnych.
-
Przestrzeganie zachowania co najmniej 1,5 m odległości pomiędzy osobami.
-
Podzielenie zmian pracowników, jeśli umożliwia to charakter wykonywanych obowiązków, w celu zmniejszenia liczby pracowników na miejscu w danym momencie tak, aby osoby blisko siebie siedzące mijały się ze sobą w określonych odstępach czasowych (rekomendowana praca zdalna przez pracowników, jeśli jest taka możliwość bądź wymiana naprzemienna w celu ograniczenia kontaktu).
-
Wyznaczenie na podłodze w częściach wspólnych takich jak: hole windowe, windy, przed wejściem do budynku, w jadalniach, pomieszczeniach kuchennych stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między pracownikami.
-
Umieszczenie przy umywalkach, zlewach instrukcji mycia rąk oraz ich dezynfekcji.
-
Gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod takich jak: telefon komórkowy, e-mail, komunikatory internetowe lub radio.
-
Zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i godzin rozpoczęcia pracy).
-
Konieczność dezynfekcji elementów używanych w pomieszczeniu socjalnym (tj. kuchni), powinna odbywać się przez każdego pracownika chcącego z niej uprzednio skorzystać, tj. wytarcie blatu stołu, oparcia krzesła, przycisków sprzętu AGD środkiem do dezynfekcji przedmiotów i ograniczenie liczby osób przebywających w pomieszczeniu.
-
Mycie naczyń w zmywarkach w temperaturze co najmniej 60oC lub używanie wyłącznie własnych sztućców, kubków, talerzy.
-
Ustalenie częstego sprzątania pomieszczeń socjalnych, WC, dezynfekcji przycisków wind, klamek, włączników światła i innych powierzchni lub elementów często i wspólnie używanych.
-
Zdezynfekowanie rąk przed jak i po skorzystaniu ze wspólnego sprzętu biurowego tj. drukarka, urządzenie wielofunkcyjne, niszczarka, dotykowy panel sterowania itp.
-
Określenie liczby osób mogących przebywać w windzie (maksymalna liczba osób podzielona przez 3) i oznaczenie tej liczby przy wejściu.
-
Nakaz noszenia maseczek lub zakrywania nosa i ust, w zakładzie pracy, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż 1 osoba.
-
W miarę możliwości częste wietrzenie pomieszczeń biurowych. Nie należy stosować wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – rekuperacji.
Wytyczne dla pracowników
-
Poinformowanie pracownika, że w przypadku wystąpienia u niego objawów chorobowych lub kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zarażoną, przebywającą w izolacji, albo kwarantannie nie powinien przychodzić do pracy. Powinien stosować się do wytycznych służb medycznych i sanitarnych.
-
Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy zdezynfekować ręce.
-
Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników - przynajmniej 1,5 metra.
-
Częste i dokładne mycie rąk, wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce. Dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
-
Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką i umyć ręce.
-
Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
-
Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka. W tym celu zalecane jest stosowanie "clean desk policy".
-
art. 207 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz., 1320 ze zm.),
-
§ 10 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2021 r., poz. 861 ze zm.).
Michał Culepa
Tomasz Zwolak
https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/biura

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wieloletni redaktor Serwisu Prawno-Pracowniczego, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca. Autor licznych komentarzy i opracowań dotyczących m.in. zatrudnienia w jednostkach sektora finansów publicznych, instytucjach kultury, oświacie.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.