Pamiętajmy o ocenie ryzyka zawodowego nauczycieli i ryzyka uczniowskiego

Pierwszy dzwonek, w tym roku szkolnym, mamy już za sobą. Nauczyciele i uczniowie powrócili do szkół teraz ich bezpieczeństwo stanowi dla każdego dyrektora priorytet. W celu wyeliminowania zagrożeń oraz wzmocnienia właściwych zachowań uczniów konieczne jest podjęcie odpowiednich działań. W zakresie obowiązków bhp oznacza to przeprowadzenie diagnozy stanu bezpieczeństwa oraz oceny ryzyka zawodowego i uczniowskiego.
Ocena ryzyka zawodowego
Znajomość przepisów i zasad bhp jest warunkiem odpowiedzialnego wypełniania obowiązków przez każdego nauczyciela, a ocena ryzyka zawodowego jest narzędziem służącym bezpieczeństwu i zdrowiu pracowników w miejscu pracy.
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy (Polska Norma PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego).
Regularne przeprowadzanie oceny ryzyka jest najprostszą drogą do stworzenia w szkole bezpiecznych warunków pracy i nauki.
Państwowa Inspekcja Pracy zaleca przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego w możliwie najprostszy sposób. Określenie zagrożeń i ocena związanego z nimi ryzyka powinny opierać się na zasadach zdrowego rozsądku. Może to zrobić sam pracodawca, mogą mu w tym pomóc kompetentni pracownicy lub ekspert spoza zakładu pracy.
Przygotowanie do oceny ryzyka zawodowego
Aby ocenę ryzyka zawodowego przeprowadzić, w sposób poprawny i skuteczny, należy pamiętać o kilku podstawowych krokach i o wykonaniu ich w odpowiedniej kolejności:
- Zbierz informacje przydatne do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego.
- Określ, jakie zagrożenia występują na każdym stanowisku.
- Oszacuj ryzyko, korzystając z najprostszej metody wg Polskiej Normy PN-N-18002:2011.
- Określ działania zapobiegawcze. Zacznij od tych zagrożeń, których ryzyko wystąpienia jest największe.
- Zapisz wyniki oceny ryzyka zawodowego.
- Poinformuj wszystkich pracowników o wynikach dokonanej oceny ryzyka zawodowego.
Przegląd stanowisk pracy w szkole
Realizując krok pierwszy trzeba dokonać przeglądu stanowisk pracy. W tym celu dobrze jest odpowiedzieć sobie na następujące pytania (wybrane):
- Czy występują nierówne i śliskie powierzchnie (każdy pracownik)?
- Czy pracownik ma do czynienia z ostrymi krawędziami, maszynami, wirującymi ich częściami (np. nauczyciel techniki)?
- Czy pracownik styka się z gorącymi lub zimnymi powierzchniami (np. pracownik kuchni)?
- Czy pracownik pracuje na wysokości (np. podczas mycia okien)?
- Czy pracownik ma kontakt z substancjami chemicznymi (np. nauczyciel chemii, sprzątaczka)?
- Czy pracownik pracuje w hałasie, nieodpowiednim oświetleniu (w szkole może być to każdy pracownik)?
- Czy pracownik ręcznie przenosi ciężary (np. woźny)?
- Czy pracownik pracuje w kontakcie z czynnikami biologicznymi (np. sprzątaczka, pracownik kuchni szkolnej)?
- Czy pracownik pracuje w niewygodnej pozycji?
Analiza przyczyn wypadków w szkołach
W celu określenia zagrożeń występujących na każdym stanowisku dobrze jest dokonać analiza przyczyn wypadków pracowników. Daje to możliwość wykrycia i usunięcia zagrożeń wypadkowych. Przyczyny wypadków uczniowskich także uzmysławiają zagrożenia czyhające na pracowników szkoły, wychowanków i gości. Prawidłowe ustalenie ich przyczyny ułatwia identyfikację zagrożeń.
Analiza wypadków uczniowskich przeprowadzana przez MEN wskazuje, że najczęściej wypadki uczniowskie zdarzają się w czasie przerw, na korytarzach i boisku szkolnym. Hałas i wzmożony ruch powodują trudności komunikacyjne, a także ograniczenie w porozumiewaniu się głosem.
Przyczyny wypadków uczniowskich to najczęściej:
- niezwracanie uwagi na bezpieczeństwo innych,
- bieganie zamiast chodzenia,
- żywiołowe zachowania,
- nieprzestrzeganie zasady prawostronnego ruchu,
- zamyślenie,
- pośpiech,
- brak skutecznego nadzoru nad uczniami,
- śliskie nawierzchnie,
- nierówne podłogi,
- brak zabezpieczenia poręczy,
- niestabilnie zamocowany sprzęt sportowy,
- niezabezpieczone przewody,
- niskie stropy nad przejściami.
Najczęstsze zagrożenia wypadkowe
Wszyscy wiemy, że szkoła z założenia ma być miejscem bezpiecznym, jednak analizy wypadków pracowników i uczniów wskazują, że najwięcej niebezpieczeństw czyha na nich na korytarzach i boiskach.
Oto najczęściej występujące zagrożenia wypadkowe, które są groźne zarówno dla uczniów, jak i pracowników szkół.
Lp. |
Najczęściej występujące zagrożenia wypadkowe |
Sposoby i środki zapobiegania |
1. |
Śliskie i nierówne nawierzchnie, wystające progi |
Zmiana środków czyszczących, past, wyremontowanie podłóg, naklejenie pasków antypoślizgowych na stopnie schodów, zniwelowanie progów między pomieszczeniami, stosowanie odpowiedniego obuwia, praca wychowawcza z uczniami. |
2. |
Ostre krawędzie |
Wyeliminowanie szklanych płyt, niezwłoczne usuwanie stłuczonych szyb, usunięcie wystających gablot. |
3. |
Drabiny, różnice poziomów |
Stosowanie atestowanych drabin, niedopuszczanie do pracy na wysokości pracowników bez odpowiednich badań profilaktycznych oraz uczniów, znakowanie obniżenia poziomu, progów, informowanie o sposobach poruszania się. |
4. |
Niesprawny sprzęt |
Usunięcie sprzętu i maszyn w złym stanie, naprawa osłon, zabezpieczeń, przeprowadzanie szkoleń stanowiskowych, informowanie, trwałe znakowanie maszyn będących w naprawie, sprawdzanie mocowania sprzętu sportowego. |
5. |
Gorące powierzchnie, środki drażniące |
Zmiana organizacji stanowiska pracy, sprawdzanie informacji na używanych środkach czystości i stosowanie wymienionych zaleceń, używanie ochron indywidualnych, szkolenie pracowników, instruowanie uczniów. |
6. |
Zatrucia |
Nieużywanie nieznanych substancji, zachowanie procedur zalecanych w kartach charakterystyki, nieużywanie do przechowywania substancji chemicznych opakowań po środkach spożywczych, szkolenie pracowników i instruowanie uczniów. |
7. |
Porażenie prądem |
Usunięcie uszkodzonego sprzętu, niezwłoczna naprawa obluzowanych gniazd elektrycznych, systematyczne badanie sieci i urządzeń elektrycznych, dokonywanie przeglądów, szkolenie pracowników i instruowanie uczniów. |
8. |
Transport ręczny (dźwiganie, przenoszenie, przesuwanie itd.) |
Wprowadzenie środków transportu ułatwiającego przenoszenie ciężkich przedmiotów, usunięcie z dróg komunikacyjnych niepotrzebnych sprzętów, wprowadzenie pomocy drugiej osoby. |
To zestawienie nie wyczerpuje oczywiście wszystkich istniejących zagrożeń ani stosowanych metod zapobiegania. Zaprezentowane zagrożenia są jednak najczęściej podawane w protokołach z wypadków w szkołach.
Ocena ryzyka „uczniowskiego”
Zaznaczmy, że uczniowie nie mają ryzyka zawodowego, tylko ryzyko „uczniowskie”! A zatem nie ma mowy o ryzyku zawodowym ucznia.
Ryzyko „uczniowskie” jest przedmiotem licznych pogadanek na początku i końcu roku szkolnego. Świadomość istnienia zagrożeń wychowanków towarzyszy każdemu nauczycielowi, a obawa, że „znowu coś sobie zrobią”, jest motorem działań wychowawczych i nieustannym elementem procesu wychowawczego. Rola służby bezpieczeństwa i higieny pracy może polegać tu m.in. na zainspirowaniu uczniów do udziału w konkursach na temat bezpiecznej pracy oraz nauki czy przygotowaniu konspektów zajęć na temat bezpieczeństwa, szczególnie dla najmłodszych. Należy łączyć uczniów z pracownikami w jedną grupę.
Podkreślmy jednak wyraźnie nie ma obowiązku dokonywania oceny takiego „uczniowskiego” ryzyka. Trzeba jednak zauważyć, że uczniowie, będąc uczestnikami życia szkolnego, są narażeni na podobne zagrożenia jak pracownicy szkół i placówek oświatowych. Są to zagrożenia związane m.in. z:
- porażeniem prądem elektrycznym,
- niewłaściwym oświetleniem,
- niewłaściwą wentylacją,
- śliskimi posadzkami.
Do tego należy uwzględnić większą niż u dorosłych skłonność do szybkiego poruszania się, biegu, przepychanek, niezmordowaną ciekawość, żywe zainteresowanie na przykład zamkniętymi szafami i pomieszczeniami.
Marek Kalman
Słowa kluczowe:
bezpieczeństwo w szkoleocena ryzyka uczniowskiegoocena ryzyka zawodowego nauczycielawypadek w szkolePowiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.