Pokontrolna procedura Sanepidu

Czeka Cię wizyta inspektora sanepidu i zastanawiasz się, jaka jest procedura pokontrolna Państwowej Inspekcji Sanitarnej w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakładzie pracy? Chcesz wiedzieć, czy zakład ma określony czas na zlikwidowanie nieprawidłowości i po tym terminie wydawana jest przedmiotowa decyzja administracyjna? Od czego zależy wysokość mandatu wystawianego przez PIS? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
- przygotować się do kontroli PIS
- usunąć we właściwym czasie stwierdzone przez Sanepid uchybienia
- uniknąć wysokiego mandatu karnego
Odpowiadając wprost na pytania zawarte we wstępie, gdy w wyniku kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej zostaną stwierdzone naruszenia w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych, państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień. Tym samym z treści decyzji wynika konkretny termin jej realizacji. Część nieprawidłowości wykazanych podczas kontroli regulowana jest sankcjami w wymiarze finansowym – grzywnami nakładanymi w drodze mandatów karnych. Przepisy nie wskazują na konkrety algorytm ich wyliczania – zawierając zwykle dolną i górną granicę kary. Grzywny nie są jednak stosowane w sposób dowolny – przy miarkowaniu ich wysokości uwzględnia się okoliczności dodatkowe, takie jak społeczna szkodliwość czynu czy rodzaj i stopień winy.
Inspekcja Sanitarna – na podstawie i w granicach prawa
Państwowa Inspekcja Sanitarna (dalej: PIS) zwana często zwyczajowo „sanepidem” jest wyspecjalizowaną instytucją państwową świadczącą bardzo liczne spektrum niezwykle istotnych zadań z zakresu szeroko rozumianego zdrowia publicznego. Jako instytucja państwowa nie działa w sposób dowolny. Podstawowym aktem regulującym zarówno strukturę organizacyjną, jak również kompetencje – w tym kontrolne – PIS jest ustawa z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (dalej: ustawa o PIS).
Podstawowy zakres działania PIS wynika z art. 1 przywołanej ustawy o PIS. Zgodnie z jego brzmieniem, inspekcja powołana jest do sprawowania nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska,
- higieny pracy w zakładach pracy,
- higieny radiacyjnej,
- higieny procesów nauczania i wychowania,
- higieny wypoczynku i rekreacji,
- zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku oraz
- higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.
Wyżej wskazane zadania PIS wykonywane są w ramach zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej w zakresie chorób zakaźnych, jak również na prowadzeniu działalności o charakterze edukacyjnym.
Po kontroli PIS
Kontrola prowadzona przez PIS nie jest celem samym w sobie. Ustalenia stwierdzone w trakcie kontroli w zakresie nieprawidłowości są regulowane za pomocą stosownych instrumentów prawnych. Jednym z nich jest decyzja. Zgodnie z art. 27 ust 1 ustawy o PIS, w razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień. Tym samym z powyższego przepisu wynika, że w pierwszej kolejności wydawana jest decyzja, której przedmiotem są określone nieprawidłowości w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych. Następnie jest ona kierowana do kontrolowanego podmiotu w celu realizacji w terminie w niej określonym.
Termin określany przez państwowego inspektora sanitarnego na wykonanie decyzji nie jest dowolny. Uwzględnia on zarówno wagę stwierdzonych nieprawidłowości, jak również obiektywną możliwość realizacji decyzji w danym przedziale czasu.
W szczególnych jednak przypadkach decyzje będą podlegały wykonaniu natychmiastowemu – gdy zachodzi sytuacja bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi.
Mandat karny nakładany przez PIS
Odrębną sprawą są grzywny nakładane w drodze mandatów karnych. Zagadnienie to reguluje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 17 października 2002 r. w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Upoważnienia dla funkcjonariuszy organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego wydaje państwowy wojewódzki inspektor sanitarny – funkcjonariuszom wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej. W przypadku funkcjonariuszy powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej upoważnienia wydawane są przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Zwykle w postępowaniu mandatowym nakłada się grzywnę w wysokości do 500 zł. – o ile przepisy szczególne nie przewidują innej wysokości.
Warto również wspomnieć o wykroczeniach przeciwko zdrowiu uregulowanych w przepisach art. 109-117 ustawy z 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń.
Kto, mając obowiązek utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości, nie wykonuje swoich obowiązków lub nie stosuje się do wskazań i nakazów wydanych przez właściwe organy w celu zabezpieczenia należytego stanu sanitarnego podlega karze grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany.
Granice wszelkich sankcji finansowych nakładanych przez pracowników czy organy państwowej inspekcji sanitarnej są jasno określone w przepisach prawa, regulujących poszczególne rodzaje wykroczeń, lub odwołując się w tym zakresie do ogólnych zasad – w tym określających wysokość kar, obowiązujących na gruncie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Fakt, iż za dane uchybienie grozi określona kara maksymalna nie oznacza, że zostanie ona w takim wymiarze nałożona. Kary ustalane są bowiem indywidualnie przy uwzględnieniu takich okoliczności jak:
- stopień szkodliwości czynu,
- stopień zawinienia i zakres naruszenia,
- dotychczasowa działalność podmiotu.
W żadnym wypadku nie ma możliwości nałożenia sankcji w wysokości wyższej niż wynika to z przepisów.
- art. 1, art. 2, art. 4, art. 27 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r., poz. 1261),
- art 184 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 108 ze zm.),
- § 1, § 2, § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 17 października 2002 r. w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r., poz. 282),
- art. 95, art. 96 ustawy z 24 sierpnia 2001 r., Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 457),
- art. 109 – art. 118 ustawy z 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r., poz. 1094).
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.