Pracownik może korzystać z przyłbicy nie tylko na stanowisku osłanianym pleksi

Z przyłbicy może obecnie korzystać każdy pracownik, który ma kontakt z klientem, jak również każdy inny pracownik, któremu pracodawca nie może zapewnić odstępu między pracownikami 1,5 m. Przyłbice mogą również stosować obywatele wychodząc z domu. Mała, aczkolwiek znacząca zmiana przepisów, wymienia przyłbice wśród innych środków jakimi należy zasłaniać usta i nos.
Według przepisów z 2 maja 2020 r. dotyczących ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wystarczającą formą zasłaniania ust i nosa jest zastosowanie jednego z poniższych środków:
-
odzieży lub jej części,
-
maski,
-
maseczki,
-
przyłbicy albo
-
kasku ochronnego,
W poprzedniej wersji przepisów, obowiązującej do 5 maja 2020 r., usta i nos mieliśmy osłaniać przy pomocy:
-
odzieży lub jej części,
-
maski albo
-
maseczki.
Natomiast osoba wykonująca czynności zawodowe w obiektach handlowych lub usługowych bądź w placówkach handlowych lub usługowych może w czasie wykonywania czynności zawodowych realizować obowiązek zakrywanie ust i nosa przy pomocy przyłbicy, jeżeli wszystkie stanowiska kasowe lub miejsca prowadzenia sprzedaży lub świadczenia usług w danym obiekcie lub placówce są oddzielone od klientów dodatkową przesłoną ochronną.
Najnowsze przepisy rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, z 2 maja br., mówią tylko, że osoby wykonującej czynności zawodowe, służbowe lub zarobkowe w budynkach, zakładach, obiektach, placówkach i targowiskach (straganach), muszą zakrywać nos i usta, jeżeli bezpośrednio obsługują interesantów lub klientów.
W nowa wersja przepisów nie uzależnia stosowania przyłbic przez pracowników od bezpośredniej obsługi interesantów czy klientów, ani od zamontowanych dodatkowych przesłon z pleksi. Przyłbice możemy nosić również na co dzień, realizując swój obowiązek zakrywania nosa i ust.
Autor: Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.