Ścieżka oceny ryzyka zawodowego w szkole
Wakacje to świetny czas na odpoczynek zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Ale należy pamiętać, że miną szybko i trzeba się dobrze przygotować do nowego roku szkolnego. A dobre przygotowanie to oczywiście odpowiednio przeprowadzona ocena ryzyka zawodowego.
Zastosowanie zasad poniżej opisanej typowej ścieżki oceny ryzyka zawodowego w placówce oświatowej daje gwarancję skuteczności podjętych na podstawie dokonanej oceny działań profilaktycznych i zapobiegawczych w przyszłości.
Charakterystyka stanowisk pracy
Chcąc ustalić zagrożenia i osoby zagrożone należy dokonać charakterystyki stanowisk pracy, czyli wziąć pod uwagę:
-
lokalizację stanowiska pracy,
-
osoby pracujące na stanowisku, ich predyspozycje i poziom kwalifikacji,
-
stosowane środki pracy, materiały i wykonywane operacje,
-
wykonywane czynności oraz sposoby i czas ich wykonywania,
-
wymagania odpowiednich przepisów i norm,
-
zagrożenia, które zostały już zidentyfikowane i ich źródła,
-
możliwe skutki występujących zagrożeń,
-
stosowane środki ochronne,
-
przyczyny wypadków, awarii i zdarzeń potencjalnie wypadkowych,
-
przyczyny chorób zawodowych.
Trzeba znaleźć wszystkie zagrożenia. Zajrzeć do wyników przeglądów, analiz wypadków i ocen otrzymanych od organów kontroli. Porozmawiać z pracownikami.
Podczas identyfikacji zagrożeń należy wziąć pod uwagę:
-
czynniki i substancje chemiczne (np. środki do dezynfekcji, odczynniki chemiczne używane w pracowniach, chlor na basenie),
-
pyły (także pył kredowy),
-
czynniki biologiczne (np. odpadki w kuchni są dobrym podłożem do rozwoju bakterii),
-
czynniki fizyczne (np. hałas),
-
czynniki mechaniczne (może konserwator ma niesprawną szlifierkę, a nauczyciele praktycznej nauki zawodu mają wiele niesprawnych maszyn...),
-
zagrożenia wybuchem lub pożarem (np. w kotłowni),
-
czynniki uciążliwe (ręczne przenoszenie ciężarów, praca przy monitorze ekranowym, monotonne ruchy lub czynności itp.).
Szacowanie ryzyka zawodowego
Po identyfikacja zagrożeń i osób zagrożonych należy oszacować ryzyko. Szacowanie jest sumą czynników, które można zmierzyć, i czynników, dla których nie ma żadnych wzorów oraz liczb. Polega ono zatem na:
-
ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń na ocenianym stanowisku pracy,
-
określeniu ciężkości szkodliwych następstw tych zagrożeń.
Stopień prawdopodobieństwa ryzyka można ustalić, np. za pomocą skali 3-stopniowej:
-
ryzyko mało prawdopodobne,
-
ryzyko prawdopodobne,
-
ryzyko wysoce prawdopodobne.
Powyższej skali odpowiada – również 3-stopniowa – skala ciężkości następstw:
-
następstwo o małej szkodliwości,
-
następstwo o średniej szkodliwości,
-
następstwo o dużej szkodliwości.
Słowa kluczowe:
bhp w szkoleocena ryzyka zawodowegoocena ryzyka zawodowego nauczycielaryzyko zawodowePowiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.