Skargi z zakresu prawa pracy przed Radą Ochrony Pracy

Coraz lepiej znamy swoje prawa wnikające przepisów prawa pracy i coraz częściej staramy się je egzekwować. Taką tezę można postawić opierając się m.in. na sprawozdaniu Rady Ochrony Pracy za 2014 r. W roku tym do ROP wpłynęło ok. 100 skarg, w tym m.in. od osób fizycznych czy organizacji związkowych. Efektem tych skarg, były kontrole, postępowania wyjaśniające lub interwencje podejmowane przez PIP.
Do Rady Ochrony Pracy, jako organ nadzoru w sprawach dotyczących przestrzegania prawa pracy, wpłynęło w 2014 r. ok. 100 skarg. Taką liczbę podaje sprawozdanie z działalności Rady za 2014 r. przygotowane przez Prezydium ROP, przedstawione na posiedzeniu Rady w styczniu przez zastępcę przewodniczącej ROP Stanisława Stolorza.
Wśród tych skarg można wyróżnić skargi:
1. indywidualne od osób fizycznych, dotyczące:
- niewypłacania wynagrodzeń za pracę, wynagrodzeń za pracę wykonywaną w godzinach nadliczbowych, nagród regulaminowych,
- przestrzegania przepisów o czasie pracy,
- wypłacania diet pracownikom transportowym,
- odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy.
2. wnoszone przez organizacje związkowe w imieniu pracowników całej branży. Najczęściej dotyczą one:
- postanowień układów zbiorowych pracy,
- premii regulaminowych,
- dodatków stażowych,
- rozliczania czasu pracy oraz
- bezpieczeństwa pracy.
3. na działalność inspektorów pracy, dotyczące:
- przekroczenia zakresu kognicji uprawnień kontrolnych,
- nierzetelności przeprowadzonej kontroli,
- braku upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
- nieprawidłowego stosowania środków karnych.
Jak podkreślono w sprawozdaniu niektóre skargi zawierały prośby o:
- dokonanie wykładni przepisów prawa pracy,
- układów zbiorowych lub
- wszczęcia sporu zbiorowego pracy.
W odpowiedzi na skargi i zawarte w nich problemy Rada zobowiązywała Państwową Inspekcję Pracy do:
- przeprowadzenie kontroli,
- przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego lub
- podjęcie interwencji
w podmiotach których dotyczyły skargi.
Rada monitorowała również czynności podjęte w związku z wniesioną skargą i samą sprawę aż do ostatecznego rozstrzygnięcia. Natomiast podmiot skarżący był na bieżąco informowany o przebiegu postępowania. Sprawami właściwej oceny i stosownego poinformowania skarżących o sposobie załatwienia sprawy zajmuje się Zespół ds. Skarg