Szkolenia pracowników szkół w zakresie pierwszej pomocy oczami MEN.

Ostatnio do redakcji Portalu BHP nadeszło wiele pytań związanych z obowiązkiem poddawania szkoleniom z pierwszej pomocy (do 1 marca 2019 r.) wszystkich pracowników w szkół, nie tylko nauczycieli. Jak się okazało realizacja tego obowiązku rodzi wiele pytań. Portal BHP skierował zatem zapytanie do MEN o wskazówki w tym zakresie. Jak się okazuje, zdaniem MEN omawianie problematyki pierwszej pomocy tylko w ramach szkolenia bhp nie jest prawidłową formą realizacji tego obowiązku.
Zgodnie z nowym brzmieniem § 21 znowelizowanego, pod koniec ubiegłego roku, rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – wszyscy pracownicy szkoły lub placówki podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Dyrektorzy szkół i placówek, do dnia 1 marca 2019 r. mają obowiązek zapewnić przeszkolenie pracowników niebędących nauczycielami w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Niestety znowelizowany przepis jest bardzo lakoniczny i ogranicza się tylko do nałożenia obowiązku poddania wszystkich pracowników szkół szkoleniom z udzielania pierwszej pomocy. Spowodowało to lawinę pytań w zakresie prawidłowej realizacji tego obowiązku.
- Czy realizacja obowiązku szkoleń z pierwszej pomocy może odbyć się w ramach szkolenia okresowego bhp?
- Kto powinien prowadzić takie szkolenie z pierwszej pomocy?
- Co jaki czas pracownicy szkół powinni odnawiać szkolenia z pierwszej pomocy?
Mając to na uwadze Portal BHP zwrócić się do ministerstwa edukacji, które było pomysłodawcą problematycznych zmian w przepisach, jak w praktyce MEN rozumie stosowanie tego przepisu. Zadaliśmy najczęściej nadsyłane do Portalu pytania dotyczące obowiązku poddawania wszystkich pracowników szkoły szkoleniom z zakresy pierwszej pomocy.
Zdaniem MEN stosowane do momentu nowelizacji omawianego rozporządzenia zasady szkolenia wobec nauczycieli należy rozszerzyć na pozostałych pracowników niepedagogicznych.
Pierwsza pomoc w ramach szkolenia bhp nie wystarczy.
Jednak zdaniem resortu oświaty omawianie w ramach szkoleń bhp tematyki pierwszej pomocy nie jest wystarczające, dla właściwej realizacji obowiązku poddania wszystkich pracowników szkół szkoleniom z udzielania pierwszej pomocy.
„Wynikający z prawa pracy obowiązek pracodawcy prowadzenia systematycznych szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej nie jest jednoczesną realizacją obowiązku szkolenia z zakresu pierwszej pomocy, o którym mowa w przepisach oświatowych. Zagadnienia z obszaru pierwszej pomocy stanowią tam jeden z wielu elementów szkolenia z BHP (podobnie jak np. szkolenia w ramach procedury uzyskania zaświadczenia na kierownika lub wychowawcę wypoczynku). Dodatkowo po jego ukończeniu uzyskuje się zaświadczenie przeszkolenia z BHP – a nie z pierwszej pomocy.” – czytamy w nadesłanej odpowiedzi MEN na pytania Portalu BHP.
Takie stwierdzenie niestety nie rozwiewa wszystkich problemów, a wręcz przeciwnie – generuje kolejne. W dalszej części otrzymanych wyjaśnień MEN wskazuje, że kwestie organizacyjne (w zakresie: czasu, miejsca i częstotliwości szkoleń pracowników) należą do dyrektora szkoły. Nie mniej jednak takie postawienie sprawy powoduje, że różnice w jakości przeprowadzanych szkoleń w poszczególnych placówkach mogą być diametralne. Nie ma bowiem żadnych wskazówek w tym zakresie. Jakość szkoleń i ich częstotliwość zależeć będzie zatem od budżetu jakim dysponował będzie dyrektor placówki i od jego decyzji.
Jednocześnie resort oświaty zauważa, że - „nie ma przeciwskazań, aby szkolenie z udzielania pierwszej pomocy było zorganizowane w tym samym czasie jak szkolenie z BHP.”
Zatem szkolenie z pierwszej pomocy miałoby być prowadzone w tym samym czasie, ale jednak nie w ramach szkolenia bhp. Nasuwa się zatem refleksja, iż miałoby być organizowane dla pracownika nowo przyjmowanego do pracy, a następnie prowadzone cyklicznie, w tych samych terminach co szkolenia okresowe bhp.
Konieczne są odrębne kwalifikacje do prowadzenia szkoleń z pierwszej pomocy.
Przy takim postawieniu sprawy, również kwestia kwalifikacji osób, które miałyby prowadzić takie szkolenie z pierwszej pomocy dla pracowników szkół, stoi pod znakiem zapytania. Natomiast w tej kwestii MEN odwołuje się do przepisów o ratownictwie medycznym.
„Przepisy oświatowe nie określają szczegółowych wymagań odnośnie kwalifikacji, jakie powinna posiadać osoba prowadząca szkolenia dla pracowników szkoły z udzielania pierwszej pomocy. Tym samym nie stoi na przeszkodzie, by osoba posiadająca kwalifikacje uzyskane, np. na podstawie art. 8 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, mogła przeprowadzać przeszkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy.” – czytamy w odpowiedzi MEN na pytania Portalu BHP.
W myśl przepisów, do których odwołuje się resort oświaty zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy są realizowane z udziałem:
1) lekarzy systemu,
2) pielęgniarek systemu,
3) ratowników medycznych.
Zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy mogą być realizowane też przez nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie (art. 8 ust. 2 i 4 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym).
W odniesieniu do powyższego owo przygotowanie oznacza ukończenie szkolenia i zdobycie zaświadczenia o jego ukończeniu uprawniające do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy prowadzonego zgodnie z wymaganiami i programem określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy (Dz.U. z 2009 r., nr 139 poz. 1132). Co jednocześnie oznacza, że kwalifikacje pracownika służby bhp mogą się okazać niewystarczające.
Brak terminu ważności szkolenia z pierwszej pomocy skutkuje jego powtarzaniem u każdego pracodawcy.
Pozostaje jeszcze kwestia samej ważności przeszkolenia z pierwszej pomocy. Tu jednak MEN również pozostawiło niedomówienie.
„Przepisy rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach nie nakładają dodatkowych wytycznych w zakresie terminu ważności przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy.” – zauważa resort oświaty w nadesłanym stanowisku.
Zatem przyjmując nowego pracownika nie możemy zwolnić go od takiego szkolenia nawet jeżeli poinformuje nas, że takie szkolenie przeszedł ostatnio u poprzedniego lub innego pracodawcy. Nawet jeżeli okazywałby się stosownym zaświadczeniem. Co oznacza, że nauczyciele, którzy niejednokrotnie zatrudnieni są w wielu placówkach, szkolenie z pierwszej pomocy będą przechodzić w każdej.
Sam zamysł zmiany rozporządzenia w zakresie poddawania szkoleniom z pierwszej pomocy wszystkich pracowników szkół i placówek oświatowych należy jak najbardziej pochwalić. Nie można się bowiem nie zgodzić z ministerstwem, że „(…) umiejętność udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku stanowi istotny element zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu ucznia w szkole”.
Niemniej jednak tematyka ta od wielu lat wchodzi w zakres zagadnień szkoleń bhp, które to szkolenia przecież przechodzą wszyscy pracownicy szkół (czy to w formie szkoleń wstępnych ogólnych, czy również szkoleń okresowych). Można by się zastanowić czy doprecyzowanie rozporządzenia właśnie w zakresie obowiązku szkoleń bhp w tematyce pierwszej pomocy nie byłoby bardziej funkcjonalnym rozwiązaniem. Obecna zmiana, a także przedstawione stanowisko MEN, wskazują na dodatkowe koszty dla placówek.
Komentarz eksperta 1.:
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej (dalej: MEN) wskazuje na wyraźny rozdział między pracowniczymi szkoleniami bhp, a przeszkoleniem wszystkich pracowników szkół w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Zgodnie z prezentowanym przez MEN poglądem, zapewnienie szkolenia bhp, w ramach którego omawiana jest problematyka udzielania pierwszej pomocy, nie spełnia wymogu „odrębnego” przeszkolenia na gruncie przepisów oświatowych. Jednocześnie z opinii MEN wynika, iż nie ma przeszkód, aby „szkolenie z udzielania pierwszej pomocy było zorganizowane w tym samym czasie jak szkolenie z BHP”. Wydaje się, że jest to pewien skrót myślowy ponieważ trudno w tym samym czasie i jednocześnie prowadzić zarówno szkolenie bhp, jak i przeszkolenie z zakresu pierwszej pomocy. Jednocześnie należy zauważyć, że stanowisko MEN potwierdza, iż przepisy nie regulują kwestii ważności przeszkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Tym samym można uznać, iż zapewnienie takiego przeszkolenia może być działaniem jednorazowym.
Niezależnie od powyższego stanowiska MEN, zagadnienie zapewnienia przeszkolenia z zakresu pierwszej pomocy względem wszystkich pracowników szkół nadal będzie rodziło pytania i wątpliwości, uwzględniając ogólne brzmienie regulacji. Nie można wykluczyć, iż z czasem pojawią się przepisy, które doprecyzują obecną regulację, z których będzie przykładowo wynikało czy zapewnienie przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy pracownikowi szkoły jest obowiązkiem analogicznej rangi – warunkującym dopuszczenie do pracy, jak wstępne szkolenia bhp.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Komentarz eksperta 2.:
Po pierwsze należy zauważyć, że nigdy za wiele inicjatyw zmierzających do popularyzacji zapisanego w ustawach (o Ratownictwie Medycznym, Kodeks karny) obowiązku udzielania pierwszej pomocy (przedmedycznej) rozumianej jako czynności:
- w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- podejmowane przez osobę/osoby znajdującą/ce się na miejscu zdarzenia z wykorzystaniem powszechnie dostępnego sprzętu medycznego.
Jednak skoro resort uznał za celowe nadać nowe brzmienie § 21 nowelizowanego rozporządzenia należy oczekiwać, iż ma albo będzie miał wypracowaną koncepcję nowej formuły organizacji i funkcjonowania udzielania pierwszej pomocy (przedmedycznej), którą zaprezentuje adresatom przepisu w odpowiedniej formie.
Ze znowelizowanego brzmienia przepisu wynika obowiązek przeszkolenia wszystkich pracowników szkół/placówek oświatowych. Natomiast z nadesłanych wyjaśnień należy oczekiwać, iż przeszkolenia:
- nie będą łączone z innym szkoleniami;
- według jednolitego (resortowego) programu będą przeprowadzane przez fachowych pracowników ochrony zdrowia;
- będą periodyczne, myśl łacińskiej paremii „repetitio est mater studiorum”, czyli „powtarzanie jest matką wiedzy”.
Jan M. Pióro
specjalista w zakresie prawa pracy,
biegły sądowy w dziedzinie bhp
przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik specjalizujący się w prawie pracy
w tym w zagadnieniach związanych z bhp

Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.