Wyniki kontroli PIP w placówkach handlowych

3 726 decyzji dot. bhp i 110 osób ukaranych grzywnami w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 123,7 tys. zł w małych placówkach handlowych oraz 1 024 decyzji dot. bhp i 24 osoby ukarane grzywnami w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 27,4 tys. zł w placówkach wielkopowierzchniowych. Państwowa Inspekcja Pracy przedstawia sprawozdanie z konsoli placówek handlowych przeprowadzonych w 2014 r.
Znacznie większą skalę nieprawidłowości kontrole PIP wykazały w małych placówkach handlowych niż w wielkopowierzchniowych. Przykładem większych nieprawidłowości w małych placówkach handlowych wskazywanym przez PIP może być nieprowadzenie akt osobowych lub ich nieprawidłowe prowadzenie, natomiast w placówkach wielkopowierzchniowych ta nieprawidłowość występuje incydentalnie.
Małe placówki handlowe
Jak podaje raport PIP w 2014 r. inspektorzy pracy skontrolowali 495 małych placówek handlowych, w których zatrudniano ponad 6,3 tys. pracowników. Około 16% sklepów zostało wytypowanych do kontroli w wyniku skarg pracowników.
W kwestii przestrzegania przepisów bhp w 2014 r. w placówkach handlowych niestety nie odnotowano poprawy w stosunku do lat poprzednich. Stwierdzane podczas kontroli przez inspektorów PIP nieprawidłowości dotyczyły szczególnie takich zagadnień, jak:
- przygotowanie pracowników do pracy (6% pracowników objętych kontrolą nie odbyło szkoleń wstępnych, a 14% - okresowych; 10% pracowników nie posiadało aktualnego orzeczenia o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na danym stanowisku),
- magazynowanie i składowanie towarów, w tym brak instrukcji magazynowania i bezpiecznego wykonywania prac,
- udokumentowana ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy (nieprawidłowość dotyczyła co piątego pracownika),
- eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych oraz pomiary skuteczności ochron przeciwporażeniowych.
Problematyczną kwestią okazało się również wyposażanie pracowników w odzież i obuwie robocze. Aż w 29% placówek zauważono nieprawidłowości w tej kwestii, a problem dotyczył 19% pracowników objętych kontrolą.
Można zadać więc pytanie, co leży u podstaw stwierdzanych nieprawidłowości w zakresie bhp? PIP w swoim sprawozdaniu wskazuje w tej kwestii na m.in. brak odbycia szkoleń w dziedzinie bhp pracodawców. Problem ten dotyczy co szóstego pracodawcy prowadzącego placówkę handlową. Ponadto w co piątej placówce, wbrew obowiązkowi, nie powierzono nikomu wykonywania zadań służby bhp.
Wielkopowierzchniowe placówki handlowe
W 2014 r. Inspektorzy pracy przeprowadzili kompleksowe kontrole przestrzegania przepisów prawa pracy w 110 wielkopowierzchniowych placówkach handlowych. W skontrolowanych sklepach pracę wykonywało ponad 23 tys. pracowników. Wśród skontrolowanych placówek 1/3 została wytypowana do kontroli na podstawie skarg.
Kontrolą w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy objęto 108 placówek u 65 pracodawców. Podobnie jak w latach poprzednich najczęściej ujawniane nieprawidłowości, dotyczyły niewłaściwego składowania i magazynowania towarów oraz braku ładu i porządku w ciągach komunikacyjnych. Najczęstszą przyczyną tych nieprawidłowości było zazwyczaj nieuregulowanie dostaw towarów i nadmierne natężenie ich przepływu przez placówkę.
Jak zauważa PIP w swoim sprawozdaniu składowanie towarów w niewłaściwych miejscach (np. na ciągach komunikacyjnych, pod drzwiami ewakuacyjnymi) stanowi utrudnienie dla ruchu wewnątrzzakładowego oraz ewentualnej ewakuacji pracowników i innych osób (klientów) w przypadku pożaru. Niewłaściwie składowany towar na regałach stwarza również zagrożenia wypadkowe dla pracowników i klientów.
Ponadto inspektorzy mieli również zastrzeżenia do stanu bezpieczeństwa ruchu pieszego i wózków. W wielu placówkach nie wyznaczono ciągów komunikacyjnych, ani nie oznakowano miejsc niebezpiecznych.
Inspektorzy PIP stwierdzili również wzrost nieprawidłowości w zakresie przeszkolenia pracowników w dziedzinie bhp, aż 8% pracowników objętych kontrolą dopuszczono do pracy bez przeszkolenia wstępnego (taki sam odsetek dotyczył pracowników, którzy nie odbyli wymaganego szkolenia okresowego).
W ocenie inspektorów pracy kontrolujących placówki handlowe przyczynami nieprawidłowości w obszarze bhp są zwłaszcza:
- zła organizacja pracy oraz brak właściwego nadzoru nad pracownikami i sposobem wykonywania przez nich pracy;
- lekceważenie spraw bhp przez pracodawców i kadrę kierowniczą (premiowane jest szybkie wykonanie zadania przez pracownika, a nie zgodne z przepisami bhp);
- pośpiech w okresach znacznego nasilenia prac (np. podczas wzmożonych dostaw towarów);
- nadmierny - w stosunku do pojemności magazynów - przepływ towarów, co wymusza okresowe ich składowanie w miejscach do tego nieprzeznaczonych;
- niewłaściwe wykonywanie zadań przez własne służby bhp (w placówkach wielkopowierzchniowych) lub niekorzystanie przez pracodawców (w małych placówkach) z fachowej obsługi w zakresie bhp świadczonej przez pracowników zatrudnionych przy innej pracy lub specjalistów z zewnątrz;
- niedostateczny stan zatrudnienia na poszczególnych zmianach.
Pracodawcy tłumaczyli uchybienia trudnościami finansowymi, dużą rotacją pracowników i lekceważeniem przez nich przepisów bhp.
Podsumowanie efektów kontroli w 2014 r. w placówkach handlowych
Jak podaje w swoim sprawozdaniu Państwowa Inspekcja Pracy w związku z nieprawidłowościami, zarówno w obszarze prawnej ochrony pracy, jak i bhp, stwierdzonymi w placówkach wielkopowierzchniowych inspektorzy pracy:
- wydali 1 024 decyzje dot. bhp;
- skierowali do pracodawców 670 wniosków w wystąpieniach;
- wydali 14 poleceń ustnych;
- ukarali 24 osoby grzywnami w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 27,4 tys. zł;
- wobec 34 osób zastosowali środki oddziaływania wychowawczego;
- w 2 przypadkach zawiadomili prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Natomiast w mniejszych placówkach handlowych:
- wydali 3 726 decyzji dot. bhp oraz 4 nakazujące wypłatę należności na kwotę 3,7 tys. zł;
- skierowali do pracodawców 3 182 wnioski w wystąpieniach;
- wydali 129 poleceń ustnych;
- ukarali 110 osób grzywnami w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 123,7 tys. zł;
- wobec 156 osób zastosowali środki oddziaływania wychowawczego;
- do sądu skierowali 12 wniosków o ukaranie;
- w 1 przypadku zawiadomili prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
W trakcie kontroli inspektorzy pracy udzielali także porad prawnych, technicznych oraz dotyczących legalności zatrudnienia. W super- i hipermarketach udzielono 336 takich porad, w mniejszych placówkach 678.
Op.red
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.