Nazwa stanowiska w służbie BHP nie uprawnia do rozszerzenia obowiązków

Pracodawca tworząc służbę BHP musi działać zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to obowiązek stosowania nazw stanowisk pracy określonych w § 4 przywołanego aktu prawnego. W praktyce zdarzają się sytuacje kiedy pracodawcy stosują własne nazewnictwo, w tym obcojęzyczne. Taka praktyka może sprzyjać nieuprawnionemu rozszerzaniu zadań pracowników służby BHP. Przykładem może być wyznaczenie na koordynatora BHP pracownika służby BHP, gdy w zakładzie pracy praca wykonywana jest przez pracowników różnych pracodawców.
Ograniczenie w zakresie tworzenia służby BHP i jej obowiązków
Pracodawca w przeważającej części ma prawo dowolnie kształtować strukturę organizacyjną – w tym poszczególnych komórek merytorycznych odpowiedzialnych za dany rodzaj zadań. Istotne ograniczenie występuje jednak w przypadku tworzenia służby BHP. Ograniczeniem jest nie tylko obowiązek tworzenia służby BHP – w przypadku pracodawców zatrudniających więcej niż 100 pracowników – ale również obsada stanowisk, czy wymogi kwalifikacyjne, jakie pracownicy powinni spełniać. Dotyczy to również zakresu obowiązków służby BHP.
Niezależnie od tego czy u pracodawcy została utworzona jednoosobowa komórka BHP, czy jest to znacznie bardziej rozbudowana struktura – uwzględniając stan zatrudnienia w zakładzie pracy oraz występujące zagrożenia – pracodawca nie ma możliwości rozszerzania zadań służby BHP ponad te, które wynikają z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Nazewnictwo stanowisk w służbie BHP – co na to inspektor PIP?
Pomysłowość pracodawców jest jednak szeroka. W praktyce okazuje się, że nazwy stanowisk pracy w służbie BHP wynikające z rozporządzenia zastępowane są przez zagraniczną nomenklaturę. Występują też przypadki, gdy nazwy stanowisk uzupełniane są o dodatkowe elementy, np. „główny specjalista do spraw BHP – koordynator BHP”.
Jeżeli takie nazewnictwo zostanie stwierdzone przez inspektora pracy w czasie kontroli, należy liczyć się z możliwością wydania pisemnego wystąpienia (lub nawet nakazu). Na jego podstawie pracodawca zostanie zobowiązany do stosowania oficjalnego nazewnictwa stanowisk pracy – poprzez nie tylko eliminowanie nazewnictwa obcojęzycznego, nie mającego pokrycia w przepisach rozporządzenia, ale również poprzez niedodawanie dodatkowych określeń, które mogłyby sugerować rozszerzony zakres obowiązków.
Rozszerzanie zadań pracowników służy BHP o zadania koordynatora BHP
Co zatem z sytuacją, gdy pracownik służby BHP zatrudniony jest na stanowisku zgodnym z przepisami rozporządzenia, jednak uzupełnionym o wspomnianą funkcję koordynatora bhp? Czy w takim przypadku będzie można powierzać mu obowiązki osoby koordynującej, gdy na terenie zakładu pracy praca wykonywana jest przez pracowników różnych pracodawców?
Wprawdzie przepisy dotyczące powoływania koordynatora, uregulowane w Kodeksie pracy, nie wyłączają możliwości powierzania tej funkcji pracownikowi służby BHP, to jednak trzeba zauważyć zakaz wynikający z rozporządzenia w zakresie rozszerzania obowiązków pracowników służby BHP. Dlatego też pełnienie dodatkowej funkcji może zostać przez pracownika służby BHP zakwestionowane. Nie ma tu wpływu zapis w treści umowy o pracę o dodatkowych stanowiskach. Całokształt działań służby BHP można oczywiście uznać za pewnego rodzaju koordynację i monitorowanie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie. Nie daje to jednak podstawy, aby uznać, że zmodyfikowana nazwa stanowiska pracy jest usprawiedliwieniem do powierzenia pracownikowi służby BHP funkcji koordynatora na podstawie art. 208 kp.

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.