Sprzątanie po powodzi a podstawowe wymogi bezpieczeństwa

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
10.10.2024AKTUALNE

Sprzątanie po powodzi a podstawowe wymogi bezpieczeństwa

Przepisy ustawy z 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi dają pracodawcom możliwość skierowania pracowników do innej pracy, jeżeli jest to konieczne w związku z usuwaniem skutków powozi u tego pracodawcy. Problemem jest to, że kwestia bezpieczeństwa w takim przypadku nie jest właściwie doprecyzowana w przepisach. Warto zatem wiedzieć, jakie jest niezbędne minimum w kwestiach bhp, w sytuacji gdyby pracodawca chciał powierzyć usuwanie skutków powodzi pracownikom.

Mimo, iż powódź, w ostatnich dniach, nie jest już najczęstszym tematy w czołówkach medialnych przekazów, to cały czas mocno pozostaje w świadomości ludzi, zwłaszcza tych, których dotknęła w sposób bezpośredni. Pytaniem jest niestety, nie czy, a kiedy znów teren, który w normalnych warunkach nie jest pokryty wodą, znów czasowo znajdzie się pod nią.

Powódź, która wyrządziła szkody to nie tylko dramat pracowników, ale również pracodawców.

Ważne

Należy pamiętać, że obiekt budowlany, w którym znajdują się pomieszczenia pracy, powinien spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. W wielu przypadkach obiekty budowlane, które ucierpiały w wyniku powodzi, albo nie nadają się do użytku w procesach pracy zupełnie – z uwagi na trwałe i nie usuwalne uszkodzenia, albo będą się nadawały dopiero po usunięciu skutków powodzi.

Pracownicy wyznaczeni do usuwania skutków powodzi

Pracodawca może powierzyć usuwanie skutków powodzi w firmie zewnętrznej. To jednak może rodzić komplikacje na gruncie przepisu art. 208 Kodeksu pracy. Reguluje on problematykę bezpieczeństwa i higieny pracy, w przypadku gdy w jednym miejscu i czasie praca wykonywana jest przez pracowników różnych pracodawców.

Istnieje jednak możliwość zobowiązania pracowników do usuwania skutków powodzi na gruncie wspomnianej wcześniej ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Co ciekawe, wspomniana regulacja nic nie mówi o kwalifikacjach pracowników. Oznacza to, że do usuwania skutków powodzi mogą być skierowane osoby nie tylko wykonujące pracę na stanowiskach robotniczych, ale również te, które zwyczajowo noszą do pracy garnitur i krawat.

Ograniczenia w wyznaczaniu pracowników do usuwania skutków powodzi

Kłopotliwe jest to, że nie ma regulacji, która zbiorczo traktowałaby kwestie bezpieczeństwa pracowników podczas usuwania skutków powodzi lub podobnych kataklizmów spowodowanych siłą wyższą.

Ważne

W ramach podstawowych rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy należy jednak pamiętać, że prac porządkowych związanych z usuwaniem skutków powodzi nie powinny wykonywać:

  • kobiety w ciąży,

  • pracownicy w starszym wieku,

  • osoby chorujące przewlekle,

  • młodociani.

Kluczową kwestią jest upewnienie się, że teren planowanych prac związanych z usuwaniem skutków powodzi jest bezpieczny - w kontekście zagrożeń związanych z przekraczaniem stanów alarmowych rzek, możliwym przerwaniem wałów przeciwpowodziowych, występowaniem osuwisk. Bezpieczeństwo to również stan budynku po powodzi.

Uwaga!

Jeżeli budynek grozi zawaleniem, to pracownicy bezwzględnie nie mogą zostać skierowani do pracy w obrębie takiej nieruchomości.

Środki ochrony indywidualnej konieczne do sprzątania po powodzi.

Pracownicy skierowani do prac związanych z usuwaniem skutków powodzi powinni być właściwie wyposażeni w odpowiednie narzędzia pracy. Powinien być to np. sprzęt do sprzątania, środki czystości. Niezbędne są również właściwe środki ochronne. Należy bowiem pamiętać, że podczas sprzątania po powodzi istnieje w szczególności narażenie na szkodliwe czynniki biologiczne. Oznacza to obowiązek zapewnienia pracownikom środków ochronnych, np. rękawic gumowych kaloszy, maski czy fartucha.

Właściwa organizacja prac związanych ze sprzątaniem po powodzi.

Praca podczas usuwania skutków powodzi musi być właściwie zorganizowana. Warto upewnić się, czy pracownik potrafi właściwie wykonywać przydzielone zadania. Trzeba również przestrzegać przepisów dotyczących ręcznych prac transportowych. Nie można obciążać pracowników w nadmierny sposób, tym bardziej, że część osób skierowanych do usuwania skutków powodzi może zwykle nie podnosić i nie przemieszczać ręcznie ciężkich przedmiotów.

Brak regulacji prawnych na przyszłość ogranicza działania zarówno pracodawców, jaki organów nadzoru.

Czas pokaże czy niedawna powódź stanie się przyczynkiem do opracowania stosownej, bardziej kompleksowej regulacji dotyczącej możliwości kierowania pracowników nie tyle do usuwania skutków powodzi, co skutków zjawisk żywiołowych w znaczeniu szerszym. Trudno oczywiście spodziewać się, aby w najbliższym czasie problematyka usuwania skutków powodzi była przedmiotem kontroli inspektorów pracy. Nawet, jeżeli inspektor udałby się na taką kontrolę, to uwzględniając brak bezpośrednich regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa w kontekście przepisu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, będzie raczej realizował swoją funkcję doradczą niż represyjną. Oczywiście wykluczając sytuację kiedy pracownicy wykonywaliby swoje prace w warunkach bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia. Trudno przykładowo wyobrazić sobie bierność inspektora, w sytuacji kiedy w ramach usuwania skutków powodzi pracownicy zostaliby skierowani do prac remontowo-budowlanych, na wysokości bez zabezpieczeń, nie posiadając ku temu kompletnie żadnych kwalifikacji.

Z drugiej strony na koniec warto podkreślić, że przepisy umożliwiające pracodawcy skierowanie pracownika do innej pracy w związku z usuwaniem skutków powodzi nie definiują czym te skutki właściwie są. Może więc powstać problem z nadmiernie szeroką interpretacją tego określenia. Czym innym bowiem są prace porządkowe w niezbędnym zakresie na terenie zakładu pracy, a czym innym wspomniane wcześniej prace budowlano-remontowe. Wydaje się jednak, że legalnym działaniem pracodawcy będzie wyłącznie skierowanie pracowników do prac o charakterze porządkowym. Nie zaś do dodatkowych działań, które wymagają stosownej wiedzy z zakresu prac budowlanych, w tym wykończeniowych.

Autor: 

Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy
oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.