Zastępstwo z powodu choroby pracownika wyznaczonego do udzielania pierwszej pomocy

Każdy pracodawca powinien zorganizować sprawnie funkcjonujący system udzielania pierwszej pomocy, która będzie realizowana przez pracowników wyznaczonych. Sezon jesienny i zimowy mogą sprzyjać absencjom chorobowym. Pracownicy wyznaczeni do udzielania pierwszej pomocy również mają prawo zachorować. Zawczasu warto pomyśleć o zastępstwie takich osób. W żadnym razie nie można sobie pozwolić, aby funkcjonowanie systemu udzielania pierwszej pomocy było w zawieszeniu z powodu choroby pracownika wyznaczonego do tego zadania.
Organizacja systemu udzielania pierwszej pomocy obowiązkiem każdego pracodawcy.
Z podstawowego źródła prawa pracy, którym jest Kodeks pracy wynika zasada, zgodnie z którą pracodawca jest zobowiązany w szczególności zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Rozwinięciem powyższej zasady są przepisy rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp, z których wynika, że pracodawca jest ma obowiązek zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. W szczególności pracodawca powinien zapewnić:
-
punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których są wykonywane prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie ze względu na ostre działanie toksyczne;
-
apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.
Pierwsza pomoc to zespół czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wykonywanych przez osobę znajdującą się w miejscu zdarzenia, w tym również z wykorzystaniem wyrobów medycznych, wyposażenia wyrobów medycznych, systemów i zestawów zabiegowych.
Należy pamiętać, że obsługa zarówno apteczek, jak i punktów w pierwszej pomocy, powinna być powierzona pracownikom wyznaczonym, przeszkolonym zakresie udzielania pierwszej pomocy. O tym, kto jest pracownikiem wyznaczonym wszyscy pracownicy powinni wiedzieć.
Informacja o pracownikach wyznaczonych obejmuje:
-
imię i nazwisko;
-
miejsce wykonywania pracy;
-
numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.
Zabezpieczenie sprawnie działającego systemu pierwszej pomocy w zakładzie pracy, to obowiązek pracodawcy.
Pracodawca powinien mieć na względzie, że nagłe sytuacje, np. względy zdrowotne, mogą sprawić, że pracownik wyznaczony do udzielania pierwszej pomocy nie będzie w pracy obecny. Zawczasu należy więc pomyśleć o zorganizowaniu właściwego zastępstwa. Oznacza to, że pracodawca powinien mieć w rezerwie pracownika lub pracowników, również właściwie przeszkolonych, którzy będą realizowali zadania z zakresu udzielania pierwszej pomocy pod nieobecność „podstawowego składu” pracowników wyznaczonych.
Informacja o pracownikach czasowo wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy również powinna być przekazana pracownikom.
PIP sprawdza funkcjonowanie systemu udzielania pierwszej pomocy w przypadku wypadku przy pracy.
Można oczywiście założyć, że podczas nieobecności pracownika wyznaczonego nie będzie potrzeby udzielania pierwszej pomocy. Sprawa jednak skomplikuje się, jeżeli dojdzie do wypadku ciężkiego, śmiertelnego lub zbiorowego. Taka sytuacja zawsze będzie badana przez inspektora pracy oraz prokuratora. Przy okazji takiego postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organy zewnętrzne zawsze weryfikowane jest to czy pracownik poszkodowany miał w sposób sprawny udzieloną pierwszą pomoc – przez pracowników wyznaczonych.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy
oraz kontroli jego przestrzegania
Słowa kluczowe:
pierwsza pomocsystem pierwszej pomocy w zakładzie pracywyznaczenie osoby do udzielania pierwszej pomocy
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Inne artykuły w kategorii Pierwsza pomoc
Powiązane treści
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.