Sklep
W dobie stanu epidemii pojawiła nam się nowa forma wykonywania pracy, czyli praca zdalna. Zaczęła ona funkcjonować na podstawie specjalne przepisy zw. ustawy kowidowej. Ponadto już od dawna w Kodeksie pracy mamy przepisy o pozwalające na pracę poza siedzibą firmy, tj. telepracę. Dodatkowo już od jakiś czas temu dotarł do nas model wykonywania pracy — home office jak dotychczas nieuregulowany w naszych przepisach. A najnowszym rozwiązaniem, zrodzonym również na bazie obecnych potrzeb i realów epidemicznych, jest praca hybrydowa. Zatem rodzi się pytanie, czym różnią się te wszystkie formy pracy i którą, kiedy zastosować.
Maciej Karpiński
specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego; prawnik; wykładowca na kursach kadrowo-płacowych
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
Pracownik pracując w domu (praca zdalna) doznał zawału serca. Reanimowany przez zespół pogotowia ratunkowego został przewieziony do szpitala gdzie następnego dnia zmarł nie odzyskując przytomności. Czy jest to wypadek przy pracy?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Wraz z upływem kolejnych dni praca zdalna zyskała wielu zwolenników – zarówno wśród pracodawców, jak i samych pracowników. Już wkrótce praca zdalna może stać się podstawową formą świadczenia pracy biurowej ujętą w Kodeksie pracy. Ekspert z zakresu prawa pracy – radca prawny Sylwia Marciniak z MGM Kancelarii Radców wyjaśnia kwestie dotyczące ergonomii pracy oraz jej warunków i bezpieczeństwa podczas tzw. „home office”.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało wstępną wersję projektu zmian w Kodeksie pracy dotyczących pracy zdalnej. Jest już ona przedmiotem konsultacji trójstronnej pomiędzy pracodawcami, pracownikami i stroną rządową na forum Rady Dialogu Społecznego już 29 września. Poznaj stanowisko jednego z ekspertów Koalicji Bezpieczni w Pracy w zakresie planowanych zmian.
Czy dla pracowników administracyjno-biurowych wykonujących pracę w domu (home office, telepraca, praca zdalna), pracodawca ma obowiązek zapewnienia rękawiczek jednorazowych i/lub środków do dezynfekcji rąk oraz środki do dezynfekcji laptopów służbowych?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Telepraca (Home Office) to coraz popularniejsza forma zatrudnienia. Jest atrakcyjna zarówno dla pracowników, jaki i pracodawców. Jednak prawidłowe zorganizowanie zatrudnienia w tej formie wymaga zawarcia odpowiedniej umowy, spełnienia określonych wymagań. Ekspert Portalu BHP wyjaśnia, krok po kroku, jak prawidłowo zatrudnić pracownika w formie telepracy. Dzięki wskazówkom eksperta bez problemu prawidłowo wypełnisz obowiązki leżące po stronie pracodawcy.
Podczas szkolenia zostaną omówione kwestie:
Szkolenie prowadzi: Mariusz Foremniak - prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Autor wielu opinii i artykułów o tematyce bhp i prawa pracy. Od 8 lat pracownik służby bhp w Poczcie Polskiej S.A., gdzie obecnie zajmuje się kształtowaniem polityki bhp. Projektuje kierunki polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.
Praca wykonywana zdalnie poza siedzibą pracodawcy czy jego jednostką organizacyjną, taką jak oddział czy filia staje się coraz bardziej popularna. Kodeks pracy reguluje telepracę, jednak w powszechnym użyciu funkcjonuje coś co określa się pojęciem home office. Można odnieść wrażenie, że część pracodawców celowo posługuje się pojęciem home office uznając to jako organizację pracy, w ramach której techniczne bezpieczeństwo pracy nie jest kwestią szczególnie istotną. Czy tak jest faktycznie?
Coraz więcej firm oferuje pracownikom możliwość pracy zdalnej w systemie tzw. HOME OFFICE. Dla pracowników z całą pewnością jest to duża korzyść, dla firmy również. Jednak w kwestii bhp taka forma pracy budzi wiele kontrowersji oraz pytań w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rzućmy zatem nieco światła na pracę w systemie home office i stosowania do niej przepisów bhp.
Halina Góralska Gł. Specjalista ds. bhp, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Z tego tekstu dowiesz się:
Czy tzw. home office i telepraca oznacza to samo?
Jak uregulować kwestie bhp w przypadku tzw. home office?
Jakie jest postępowanie w przypadku wypadku przy pracy w systemie home office?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone