Opracowanie slajdów do celów dydaktycznych
Jakie rodzaje i ile slajdów najkorzystniej przygotować do prezentacji szkoleniowej, aby była łatwo przyswajalna dla uczestników szkolenia?
Opracowanie slajdów dla celów dydaktycznych najczęściej polega na przygotowaniu następujących ich rodzajów:
- tytułowego,
- zawierającego spis problemów (zagadnień), określających tytuły prezentowanych zagadnień,
- slajdy z konkretną treścią i
- podsumowujący(e) prezentację.
Na slajdzie tytułowym umieszcza się tytuł prezentacji i jej cele. Slajd tytułowy może zawierać rysunek, zdjęcie lub jakiś inny element graficzny kojarzący się z treścią prezentacji. Raczej nie powinno tutaj być elementów humorystycznych i zadziwiających, które mogą być odbierane jako przyjemniejsze, ale równocześnie mniej wiarygodne. Tutaj można również dodatkowo umieścić imię i nazwisko jej autora (osoby przeprowadzającej prezentację) oraz np. dane umożliwiające nawiązanie kontaktu. Najlepiej skorzystać z gotowego szablonu, wybierając go spośród różnych możliwości programu Microsoft PowerPoint. W tym celu w okienku zadań służącym w tym momencie do wstawiania slajdów, należy znaleźć slajd o układzie „tytuł i tekst”, wstawić go i wpisać tytuł prezentacji oraz umieścić pozostałe elementy.
Następny slajd powinien zawierać informacje o źródłach poszerzających problematykę prezentacji. Trzecim może być slajd organizujący strukturę i kolejność prezentacji, czyli zawierający wykaz zagadnień, problemów przewidywanych w pokazie i omówieniu. Tutaj również można posłużyć się odpowiednim szablonem.
Slajdy z konkretną treścią należy pogrupować i przyporządkować poszczególnym zagadnieniom, sygnalizowanym na jednym z początkowych slajdów prezentacji.
Ilość slajdów w prezentacji
Liczba slajdów w jednej prezentacji nie może przytłaczać i wywoływać atmosfery nadmiernego pośpiechu. W przypadku zbyt dużej liczby slajdów w określonym czasie uczestnicy szkolenia nie mają możliwości dokładnego zapoznania się z treścią zamieszczoną na poszczególnych slajdach i aktywnego uczestniczenia w szkoleniu.
Trudno zalecić jakąś konkretną liczbę slajdów na jednostkę czasu, zależy ona od szeregu czynników. Zawsze należy pamiętać o osiągnięciu zaplanowanych celów prezentacji, czyli: spowodowaniu zmian w postawach, wiadomościach i umiejętnościach uczestników szkolenia.
Liczba slajdów zależy także od:
- czasu jakim się dysponuje,
- stopnia szczegółowości poszczególnych slajdów i ich ważności,
- przygotowania szkolonych do odbioru określonych treści i ich motywacji,
- pory dnia,
- atmosfery towarzyszącej prezentacji,
- stopnia werbalnego zaangażowania prezentera.
Tak więc, zależnie od sytuacji, prezentacja wspomagana multimedialnie (komputerowo) może składać się z bardzo małej liczby slajdów lub być bardziej rozbudowana.
W dobrze zaplanowanej i przygotowanej prezentacji należy przewidzieć także czas na pytania i odpowiedzi.
Jerzy Bieńkowski
specjalista z zakresu samokształcenia,
doskonalenia zawodowego
i wykorzystania multimediów
w procesie kształcenia
Słowa kluczowe:
szkolenie bhpInne artykuły w kategorii Szkolenia bhp
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.