A może sjesta? – zobacz, jak pomóc pracownikom przetrwać gorące letnie dni w pracy

W krajach południowych normą jest, że w upalne dni w godzinach południowych wszyscy przerywają pracę, niekiedy nawet na 3 godziny. Jest to jeden ze sposobów, aby pomóc organizmowi przetrwać upały. W Polsce nie mamy takiej praktyki. Jednak trzeba przyznać, że gdy temperatura powietrza zaczyna przekraczać 30oC to wydajność każdego pracownika znacznie spada. Czy zatem przerwa w pracy to rozwiązanie na gorące letnie dni?
Przepisy prawa polskiego nie wskazują wysokości maksymalnej temperatury, powyżej których praca nie może być wykonywana. Wskazują jedynie, że jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo i zdrowie pracowników, w szczególności gdy praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30°C(303 K), obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie łatwo dostępnego pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku pracowników.
Jednak nie oznacza to możliwości zrobienia przerwy – sjesty – w przypadku jeżeli temperatura w pomieszczeniu pracy jest wysoka z uwagi na temperaturę powietrza na zewnątrz.
Zwróćmy jeszcze uwagę na jeden fakt. Mianowicie, jak podają badania, najwyższą efektywność pracy latem w pomieszczeniu np. biurowym można osiągnąć w temperaturze 22°C.
Oczywiście obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie w pomieszczeniach pracy temperatury odpowiedniej do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania). Tu pojawia się, w tak gorące dni, argument stosowania klimatyzacji w pomieszczeniach pracy. No cóż klimatyzacja to rozwiązanie zapewne znane już i stosowane w krajach południowych o gorącym mikroklimacie, nie mniej jednak rozwiązanie to nie wpływa na stosowanie przerw w pracy w tych krajach.
Proszę pamiętać jednocześnie, że stosowanie klimatyzacji to rozwiązanie dobre jeżeli pamiętamy o właściwym jej konserwowaniu i czyszczeniu. Przy nie właściwej konserwacji może być ona źródłem bakterii Legionella. Są to bakterie powodujące możliwość zachorowania na chorobę zakaźną zwaną legionellozą. A zatem koniecznie trzeba pamiętać o okresowym czyszczeniu i wymianie filtrów klimatyzacji (szczególnie przed sezonem letnim).
Według badań już 15 minutowa przerwa w postaci drzemki pozwala na regenerację.
Obowiązki pracodawcy w gorące słoneczne dni
Pracodawcy mogą powołać się również na realizację jeszcze innego swojego obowiązku związanego z ochroną pracowników przed bezpośrednią ekspozycją na działanie promieni słonecznych. Oczywiście chodzi tu o właściwą ochronę przed nasłonecznieniem miejsca pracy, a co zatem idzie ochronę przed podwyższeniem temperatury w miejscu pracy. Zgodnie z przepisami pracodawcy powinni tak sytuować i organizować stanowiska pracy znajdujące się na zewnątrz pomieszczeń, aby pracownicy byli chronieni przed zagrożeniami związanymi w szczególności z warunkami atmosferycznymi, wysoką temperaturą.
W przypadku wykonywania przez pracowników pracy na zewnątrz pomieszczeń, w miejscach o silnym nasłonecznieniu (rolnicy, pracownicy branży budowlanej), należy koniecznie zabezpieczyć takich pracowników przed negatywnym wpływem promieniowania UV.W sytuacji gdy pracownicy wykonują pracę w miejscach z bezpośrednim oddziaływaniem promieni słonecznych, powinni być wyposażeni i nosić nakrycie głowy.
Pamiętamy także o obowiązku pracodawcy zapewnienia wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Natomiast pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych pracodawca musi zapewnić, oprócz wody, jeszcze inne napoje.
Pracodawca zapewnia napoje pracownikom zatrudnionym na wszystkich stanowiskach pracy, na których:
-
praca wykonywana jest na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25°C,
-
temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C,
-
praca związana jest z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet.
Ponadto w przypadku wykonywania przez pracowników pracy w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25°C, napoje muszą być wzbogacone w sole mineralne i witaminy.
Praktyczne rozwiązanie
Miejmy na uwadze zatem, że skoro przy wysokich temperaturach powietrza wydajność pracowników spada – spada zdolność koncentracji, co wpływa na bezpieczeństwo pracowników – to sam pracodawca w regulaminie pracy może wprowadzić zapis przerwy w pracy w związku z temperaturą powietrza i aurą pogodową. Innym rozwiązaniem jest również przesunięcie godzin pracy. Oczywiście rozwiązanie takie pracodawca powinien skonsultować z przedstawicielami pracowników, zanim wprowadzi je w życie i do regulaminu pracy. Trzeba mieć jednak na uwadze zapisy o czasie pracy i jego rozliczaniu, jednakże wprowadzenie takiego rozwiązania jest możliwe.
Kinga Grodzicka-Lisek
Słowa kluczowe:
obowiązki bhp pracodawcyprzerwa w pracytemperatura w pomieszczeniach pracywpływ temperaturywysoka temperatura
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.