Czy w zakładzie pracy trzeba nosić maseczkę?

Tempo zmian i produkowania przepisów rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wprowadziło ostatnio olbrzymi zamęt w kwestii stosowania maseczek na terenie zakładu pracy. Zatem wielu pracodawców, specjalistów ds. bhp, pracowników zastanawia się, czy trzeba nosić w zakładzie pracy maseczkę. Sprawdź, jak wygląda najnowsza sytuacja prawna w tej kwestii.
W myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 26 listopada 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 2091) od 28 listopada 2020 r. w zakładach pracy, osoby pracujące na hali produkcyjnej, w magazynie czy w biurze, nawet przy zachowaniu minimum 1,5 m odstępów między stanowiskami pracy, miały pracować w osłonach na nos i usta (np. maseczkach, chustach, kominach, przyłbicach, bądź innych środkach osłaniających), jeżeli w pomieszczeniu przebywała więcej niż 1 osoba. Jednak wskazane rozporządzenie obowiązywało jedynie przez 4 dni.
Od 2 grudnia 2020 r., obowiązuje już nowe rozporządzenie Rady Ministrów z 1 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 2132), które właściwie niweluje efekty poprzedniego. Obecnie bowiem choć nakazuje się zasłanianie ust i nosa w zakładzie pracy, w pomieszczeniach w których przebywa więcej niż 1 osoba, to jednak do decyzji pracodawcy pozostawia się realizację tego obowiązku. W myśl najnowszego rozporządzenia do dnia 27 grudnia 2020 r. nakazuje się zakrywanie, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego, o którym mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695, 1087 i 1517), ust i nosa, w miejscach ogólnodostępnych, w tym:
c) w zakładach pracy, jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż 1 osoba, chyba że pracodawca postanowi inaczej.
Ramka
Czytaj również: Najnowsze nakazy w zakresie stosowania maseczek w zakładzie pracy zależne od pracodawcy>>>
Warto nadmienić, że nadal przepisy wspomnianego rozporządzenia nie definiują pojęcia pomieszczenia pracy. Tak więc w tym zakresie odwołać należy się do rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp gdzie zawarta jest definicja pomieszczenia pracy, za które uznaje się pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca.
Ponadto nadal obowiązuje zachowanie co najmniej 1,5 m odległości między stanowiskami pracy. Obowiązek ten określa odrębny przepis, niezależny od nowo wprowadzonego, utrzymany w mocy z poprzedniego rozporządzenia, mówiący o tym, że zakłady pracy są obowiązane zapewnić:
a) osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk,
b) odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii.
Dowiedz się: Jak rozumieć nakaz zachowania odległości między stanowiskami pracy nie mniej niż 1,5 m?>>>
Zatem, jeżeli zdaniem pracodawcy:
- zachowanie odstępów co najmniej 1,5 m miedzy stanowiskami pracy,
- wdrożenie w zakładzie działań technicznych oraz
- wprowadzenie zmiany organizacyjnych
- zapewnienie środków do dezynfekcji rąk lub rękawiczek
na halach produkcyjnych, w magazynach, w biurze lub innym pomieszczeniu zakładu pracy wystarczy do zapobiegania ewentualnym zarażeniom COVID-19 to może zadecydować, że przebywający na terenie zakładu pracy nie muszą zasłaniać nos i usta. Oczywiście pracodawca musi jasno i wyraźnie zakomunikować osobom znajdującym się w zakładzie pracy, że według jego postanowienia nie muszą nosić maseczek czy innych osłon ust i nosa na terenie zakładu pracy.
Zatem z nowych przepisów wynika, że to na pracodawcę został scedowany i obowiązek podjęcia decyzji w tym zakresie. Jak powszechnie wiemy to pracodawca odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, których celem jest ochrona zdrowia i życia zatrudnionych.
- § 11 ust. 3 pkt 3; § 25 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z 1 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 2132).
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik

Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.