Trybunał Konstytucyjny o przepisach bhp w służbach mundurowych

Trybunał Konstytucyjny uznał, że brak określenia w przepisach o charakterze ustawy prawa funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, ABW, CBA, SKW i SWW oraz Służby Celnej do bezpiecznych i higienicznych warunków służby oraz odpowiadających temu prawu obowiązków podmiotu zatrudniającego funkcjonariuszy jest niezgodne z Konstytucją. Poznaj uzasadnienie wyroku TK i jego następstwa.
RPO o bhp w służbach mundurowych
Wniosek o zbadanie zgodności z konstytucją przepisów o Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Służbach Kontrwywiadu Wojskowego i Służbach Wywiadu Wojskowego oraz Służbie Celnej złożył Rzecznik Praw Obywatelskich. W ocenie RPO narusza konstytucję umieszczenie zasad dotyczących bezpiecznych i higienicznych warunków pracy funkcjonariuszy tych służb, jak również obowiązków ich pracodawców w aktach wewnętrznie obowiązujących. Przepisy takie powinny zostać określone w poszczególnych ustawach.
TK o bhp w służbach mundurowych
Po przeprowadzeniu rozprawy Trybunał Konstytucyjny uznał kwestionowane przez RPO przepisy za sprzeczne z konstytucją. W uzasadnieniu wyroku Trybunał podkreślił, że konstytucja określa w art. 66 ust. 1 prawo każdej osoby do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Prawo to dotyczy nie tylko osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale także każdej osoby, która wykonuje pracę. Zatem prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przysługuje także funkcjonariuszom Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Celnej.
Trybunał podkreślił także, że materii związanej z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie mogą regulować zarządzenia, czyli akty prawa wewnętrznego, a powinny być one uregulowane w ustawie.
Dotychczasowe przepisy tracą moc obowiązywania
TK odroczył utratę mocy obowiązującej niekonstytucyjnych przepisów na okres 12 miesięcy. Odroczenie wejścia w życie wyroku Trybunału jest podyktowane tym, aby do czasu zmiany przepisów w tym zakresie funkcjonariusze nie byli pozbawieni prawa do bezpiecznych i higienicznych warunków służby.