Sklep
Czy związki zawodowe mają prawo zlecić służbie bhp przygotowanie szczegółowego raportu dotyczącego wypadku przy pracy, który zdarzył się na terenie zakładu? Jednocześnie nadmieniam, że w zakładzie został powołany społeczny inspektor pracy.
Jan M. Pióro specjalista w zakresie prawa pracy, biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
W okresie letnim do zakładu pracy przyjmowani są praktykanci. Kto przeprowadza szkolenie wstępne bhp praktykanta lub osoby przyjętej do pracy podczas nieobecności pracownika służby bhp w firmie, gdy ten przebywa na urlopie wypoczynkowym?
Mariusz Foremniakstarszy specjalista ds. bhp,wykładowca zagadnień prawnej ochrony pracy.
Kto sporządza protokół powypadkowy, gdy wypadkowi uległ pracownik służby bhp zatrudniony na etacie? Jaki powinien być wówczas skład zespołu powypadkowego?
Czy po 01 lipca 2013 r. jeżeli pracodawca zleci czynności z zakresu bhp firmie zewnętrznej, gdzie zleceniobiorca nie będzie posiadał wyższego wykształcenia - posiada dyplom technika bhp i ponad 15 lat prowadził działalność gospodarczą z zakresu bhp - będzie ukarany przez PIP w razie stwierdzenia takiego niedociągnięcia? Jeżeli tak to jaka będzie zastosowana podstawa prawna?
Mój zakład Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest samodzielną jednostką organizacyjną działającą w formie jednostki budżetowej, realizuje zadania w granicach administracyjnych miasta. Organem prowadzącym MOPS jest gmina-Miasto. Mam powierzone zadania służby bhp w MOPS. Ostatnio otrzymałem od głównego specjalisty ds. bhp zatrudnionego w Urzędzie Miasta pismo o sporządzenie analizy stanu bhp za rok 2011. Do tej pory taką analizę sporządzałem dla swojego pracodawcy, jednak taką analizę sporządziłem i odesłałem do Urzędu Miasta, po dwóch dniach przyszedł do mojej firmy na kontrolę główny specjalista ds. bhp z Urzędu Miasta tłumacząc, że chciałby sprawdzić to co napisane było w sprawozdaniu za rok 2011. Czy behapowiec z Urzędu Miasta ma prawo kontrolować pracodawcę samodzielnej jednostki organizacyjnej, przecież jednostka posiada własną służbę bhp?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Kilka lat wstecz obowiązkiem służby bhp było prowadzenie między innymi rejestrów takich jak: rejestr wypadków w pracy, rejestr zwolnień lekarskich z tytułu wypadku w pracy, rejestr wypadków w drodze z pracy i do pracy, rejestr zwolnień lekarskich z tytułu wypadków z pracy i do pracy. Czy w chwili obecnej jest obowiązek prowadzenia przez służby bhp rejestru wypadków w drodze z pracy i do pracy i rejestru zwolnień lekarskich z tego powodu?
Czy wypadek przy pracy do pracownika służby bhp może zgłosić sam poszkodowany (gdy bezpośrednim przełożonym poszkodowanego jest Prezes)?
Mariusz Foremniak specjalista ds. bhp, wykładowca zagadnień prawnej ochrony pracy
Czy pracownik służby bhp - posiadający wszelkie wymagane kwalifikacje, może otrzymać zgodnie z prawem - zakres obowiązków zawierający punkt "i inne polecenia pracodawcy". Jak to się ma do § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy? Czy jest zgodne z przepisami wydawanie zdublowanego zakresu obowiązków, jeśli zakres obowiązków służby bhp jest zawarty w rozporządzeniu w sprawie służby bhp?
Pracuję w urzędzie gminy na umowie o pracę na stanowisku inspektora ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, ukończyłem studia podyplomowe z zakresu zarządzania bhp. Nie posiadam samodzielnego stanowiska. Powierzono mi obowiązki służby bhp na terenie całej gminy. Wszystkie jednostki gminy (szkoły, przedszkola) to około 300 pracowników. Oprócz zadań służby bhp powierzono mi dodatkowe obowiązki z zakresu eksploatacji kotłowni, budynków, dodatki mieszkaniowe, zarząd nad mieszkaniami komunalnymi gminy. Pracodawca sygnalizuje mi, abym w ramach etatu przeprowadzał szkolenia okresowe bhp pracowników. Proszę o szczegółowe wyjaśnienie mojej sprawy ponieważ sądzę, że przy tak wielu obowiązkach realizacja szkoleń jest niemożliwa.
Prowadzę działalność gospodarczą usługową z zakresu bhp jako specjalista ds. bhp, od ponad 10 lat, mając tytuł technika bhp. Czy po 1 lipca 2013 r. dalej będę mógł prowadzić tę działalność jako specjalista ds. bhp i wykonywać zadania służby bhp jako specjalista spoza zakładu pracy w różnych zakładach i firmach na zasadzie umowy zlecenia?
W moim zakładzie pracy jest zatrudnionych 72 pracowników, a więc nie ma obowiązku utworzenia służby bhp. Prowadzę od 10 lat m.in. sprawy bhp i mam studia wyższe, ale nie związane z bhp. Wiem, że muszę uzupełnić do 2013 r. studia z dziedziny bhp. Czy jeżeli rozpocznę studia podyplomowe bhp w roku 2013, a skończę w 2014 r. będzie to zgodne z prawem?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Firma, w której pracuje zatrudnia 119 osób. Pracuję na stanowisku inspektora ds. bhp. Dotychczas mieliśmy zatrudnionego pracownika ochrony ppoż., który już jest na emeryturze. Zastanawiam się czy mamy obowiązek wyznaczenia pracownika, który obejmie zadania w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników? Czy ja jako pracownik służby bhp mam się tym zająć? Jeżeli tak, to jakie kwalifikacje powinna mieć taka osoba? Jakie szkolenie musi odbyć?
Do chwili obecnej mam samodzielne stanowisko z powierzeniem obowiązków zadań służby bhp od 2005 r. posiadam dyplom technika bhp, po zmianie dyrekcji chcą mnie podporządkować do sekcji kadr. Do tej pory byłem podległy bezpośrednio pracodawcy po zmianie będę podlegał kierownikowi działu, co jest sprzeczne moim zdaniem z rozporządzeniem w sprawie służby bhp. Czy tak jest faktycznie?
Czy pracownik służb bhp pracujący na etacie w urzędzie gminy może być przewodniczącym związku zawodowego w tym urzędzie?
Czy starszy specjalista ds. bhp, ukończone studia podyplomowe i ponad 4-letni staż pracy w służbie bhp, zatrudniony na stanowisku technik bhp może prowadzić szkolenia okresowe bhp organizowane przez pracodawcę?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone