W wielu firmach, w okresie jesienno-zimowy, pracodawcy zastanawiają się, jak zapewnić na stanowisku pracy temperaturę zgodną z obowiązującymi przepisami. Jednocześnie starają się obecnie zaoszczędzić na ogrzewaniu pomieszczeń pracy. Jest to możliwe! Natomiast nie zawsze minimalna temperatura wskazana w przepisach będzie równoznaczna z zapewnieniem komfortowych warunków pracy. Trudne warunki pracy mają znaczny wpływ na produktywność i zaangażowanie pracowników. Co mówią przepisy o minimalnej temperaturze, jaką pracodawca ma obowiązek zapewnić w pomieszczeniu pracy? Jakie straty finansowe może przynieść nadmierna oszczędność na ogrzewaniu? W jaki sposób można uchronić obiekt przed wychłodzeniem? Odpowiedzi na takie oraz inne pytania można znaleźć w tym artykule.
Kamil Szyszkiewicz
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
zapewnić na stanowiskach pracy co najmniej minimalną temperaturę wymaganą przepisami,
ocenić czy minimalna temperatura na stanowisku pracy jest wystarczająca, aby zapewnić pracownikom komfortowe warunki pracy,
sporządzić listę potencjalnych ryzyk i strat mogących być wynikiem nieprzemyślanych oszczędności na ogrzewaniu pomieszczeń pracy,
podjąć próbę wdrożenia w przedsiębiorstwie działań oszczędnościowych przy jednoczesnym zachowaniu komfortowych warunków pracy.
Czytaj także: Zapewnienie minimalnej temperatury w miejscu pracy obowiązkiem pracodawcy>>>
Jednym z obowiązków pracodawcy jest zagwarantowanie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zbyt niska i zbyt wysoka temperatura to czynnik szkodliwy, którego skutki należy niwelować. Zatem utrzymanie minimalnej temperatury w miejscu pracy (14°C) to zadanie pracodawcy. Oczywiście są pewne wyjątki pozwalające na niższą temperaturę na stanowiskach pracy niż określona jako minimalna. Wyjątki te wiążą się z technologią procesu pracy. Zobacz zatem, kiedy można mówić o wystąpieniu przesłanki względów technologicznych. Sprawdź, czy dotyczy to hali sortowni przesyłek. Dowiedź się, o czym powinien pamiętać pracodawca, dbając o temperaturę w miejscu pracy.
Anna Słowińska
Z tego artykułu dowiesz się:
O czym musi pamiętać pracodawca, aby zadbać o temperaturę w pracy?
Kiedy temperatura w miejscu pracy może być niższa od określonej w przepisach?
Z czym musi się liczyć pracodawca, gdy temperatura w pracy jest za niska?
Czytaj także: Zobacz, jak zapewnić właściwą temperaturę w magazynie podczas pracy i poprawić jej wydajność.>>>
Szczególnie latem musimy pamiętać, że największy wpływ na rodzaj i zakres zmian w sprawności człowieka ma temperatura. Tak więc, to temperatura otoczenia wpływa na jakość, wydajność, ale również bezpieczeństwo pracy naszych pracowników. Zastanówmy się, jakie wartości temperatury mogą być niebezpieczne w pracy? Jak ograniczyć wpływ wysokiej temperatury na pracowników podczas pracy? Poznaj odpowiedzi na te pytania.
Badania wykazują, że temperatura ma największy wpływ na rodzaj i zakres zmian sprawności człowieka. Najniższy poziom sprawności w środowisku gorącym obserwowany jest w temperaturze powyżej 32ºC. W zakresie temperatur od ok. 21 do ok. 26ºC zmiany sprawności człowieka są nieznaczne (poniżej 1%) w stosunku do sprawności w temperaturze neutralnej – 16 -21ºC. Badania zachowań niebezpiecznych wykazały najmniejszą ich liczbę przy czynnościach wykonywanych w temperaturze otoczenia 17 - 23ºC, a znaczny ich wzrost w temperaturze 35ºC. Największe obniżanie jakości wykonywanych zadań motorycznych zaobserwowano w środowisku o zakresie temperatur od 30 do 35ºC.
Lesław Zieliński
były główny inżynier zarządzania
bezpieczeństwem pracy, rejestrowany
audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Z tego artykułu dowiesz się:
W jakiej temperaturze sprawność Twoich pracowników obniża się.
Jak ograniczyć wpływ wysokiej temperatury na pracowników podczas pracy
Co brać pod uwagę wybierając odzież ochronną dla pracowników pracujących w wysokiej temperaturze