Jak ograniczyć koszty wykonywania oceny ryzyka zawodowego w firmie?
Kto może dokonywać oceny ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach pracy w firmie? Czy lepiej polecić to ekspertowi z zewnątrz, czy też pracownikowi zakładowej służby bhp?
Osobą odpowiedzialną za dokonywanie oceny ryzyka zawodowego oraz za informowanie pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą jest pracodawca.
W praktyce pracodawca osobiście nie będzie dokonywał oceny, ale wyznaczy do jej dokonania zespół ekspertów, którym zleci określone czynności, na podstawie wydanych przez siebie stosownych wytycznych.
Skład zespołu ds. oceny ryzyka zawodowego
Ocenę ryzyka zawodowego przeprowadza zespół (zespoły), w skład którego mogą wchodzić pracodawca, pracownicy wyznaczeni przez pracodawcę (w tym osoby kierujące pracownikami) i (lub) eksperci spoza organizacji.
Zaleca się, aby zespół oceniający ryzyko zawodowe składał się z osób, które:
- znają i rozumieją zasady oceny ryzyka zawodowego,
- mają wiedzę niezbędną do identyfikowania zagrożeń
- na ocenianych stanowiskach,
- potrafią oceniać szkodliwe następstwa występujących
- zagrożeń.
Osoby okresowo wchodzące w skład zespołu ds. oceny ryzyka zawodowego
Szczegółową wiedzę dotyczącą na przykład zagrożeń związanych z maszynami lub technologią na konkretnych odcinkach organizacji pracy posiadają pracownicy nadzoru – kierownicy i majstrowie. Z tego powodu powinni oni wchodzić okresowo w skład zespołu ds. oceny ryzyka zawodowego w wydziałach ich dotyczących. Ponadto wiedzę o zagrożeniach, a bardzo często postępowaniu realizowanym w praktyce, mają społeczni inspektorzy pracy i inni pracownicy interesujący się ochroną pracy (np. specjaliści organizacji, normowania, ds. jakości itp.). Często konieczne jest, aby osoby wchodzące
w skład zespołu ds. oceny ryzyka zawodowego posiadały wiedzę z różnych specjalności. W takich przypadkach należy osoby takie powoływać do zespołu okresowo lub w celu udzielenia przez nie konsultacji.
Procedura dokonywania oceny ryzyka zawodowego
W celu dokonania oceny ryzyka zawodowego należy opracować odpowiednią procedurę i określić w niej m.in.:
- niezbędne zasoby do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego,
- odpowiednie osoby do realizacji poszczególnych czynności,
- potrzeby szkoleniowe dla osób prowadzących ocenę,
- wykaz stanowisk pracy podlegających ocenie,
- udział pracowników,
- dostęp do informacji,
- sposób informowania o ryzyku.
Rola specjalistów ds. bhp
Specjaliści ds. bhp odgrywają główną rolę w zespołach oceniających ryzyko zawodowe. Do zakresu obowiązków służby bhp należy przecież udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą.
Komu powierzyć ocenę ryzyka, aby było to opłacalne?
W mniejszych zakładach pracy dokonywanie oceny ryzyka zawodowego powierza się najczęściej ekspertom zewnętrznym, z uwagi na brak wykwalifikowanych specjalistów z zakładu pracy do wykonywania tych czynności.
Przygotowanie w tym przypadku swojego specjalisty do wykonywania oceny ryzyka jest kosztowne i może być nieopłacalne. W takiej sytuacji nieodzowne jest doradztwo ze strony zakładowego pracownika służby bhp w zakresie charakterystyki danego stanowiska pracy oraz identyfikacji zagrożeń.
Źródło:
poradnik „BHP w firmie”
www.bhpwfirmie.pl
Inne artykuły w kategorii Ocena ryzyka
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.