Szczególnie latem musimy pamiętać, że największy wpływ na rodzaj i zakres zmian w sprawności człowieka ma temperatura. Tak więc, to temperatura otoczenia wpływa na jakość, wydajność, ale również bezpieczeństwo pracy naszych pracowników. Zastanówmy się, jakie wartości temperatury mogą być niebezpieczne w pracy? Jak ograniczyć wpływ wysokiej temperatury na pracowników podczas pracy? Poznaj odpowiedzi na te pytania.
Badania wykazują, że temperatura ma największy wpływ na rodzaj i zakres zmian sprawności człowieka. Najniższy poziom sprawności w środowisku gorącym obserwowany jest w temperaturze powyżej 32ºC. W zakresie temperatur od ok. 21 do ok. 26ºC zmiany sprawności człowieka są nieznaczne (poniżej 1%) w stosunku do sprawności w temperaturze neutralnej – 16 -21ºC. Badania zachowań niebezpiecznych wykazały najmniejszą ich liczbę przy czynnościach wykonywanych w temperaturze otoczenia 17 - 23ºC, a znaczny ich wzrost w temperaturze 35ºC. Największe obniżanie jakości wykonywanych zadań motorycznych zaobserwowano w środowisku o zakresie temperatur od 30 do 35ºC.
Lesław Zieliński
były główny inżynier zarządzania
bezpieczeństwem pracy, rejestrowany
audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Z tego artykułu dowiesz się:
W jakiej temperaturze sprawność Twoich pracowników obniża się.
Jak ograniczyć wpływ wysokiej temperatury na pracowników podczas pracy
Co brać pod uwagę wybierając odzież ochronną dla pracowników pracujących w wysokiej temperaturze
Opracuj kodeks dobrych praktyk w sytuacjach kryzysowych.
Wysoka temperatura utrudnia wykonywanie obowiązków służbowych w czasie upału i pandemii. Znacznie obniża nie tylko wydajność pracy, ale obniża dobrostan psychofizyczny pracowników. Wśród personelu może rodzić się frustracja i zniecierpliwienie. To z kolei może zmierzać bezpośrednio do nieporozumień i konfliktów, a nawet wypalenia zawodowego i mobbingu. Dlatego, dbając o dobrą atmosferę w miejscu pracy, warto opracować kodeks dobrych praktyk w sytuacjach kryzysowych.
Dziennikarz, relacjonujący z Tokio przygotowania do otwarcia igrzysk olimpijskich w pełnym słońcu, skarży się, w „wejściu na żywo”, na wysoką temperaturę i wilgotność powietrza. Prowadzący poranny program w warszawskim studio upomina kolegę, że trzeba osłaniać głowę przed słońcem, aby dbać o zdrowie w pracy, nawet w delegacji. Dziennikarz odchodzi na kilka sekund sprzed kamery, chwilę później jest z powrotem – z czapką na głowie, pożyczoną od operatora. „Nasz dział bhp będzie zadowolony, bo szybka i efektywna reakcja to podstawa” – kwituje prezenter w Warszawie. Uśmiechy obu panów z życzeniami dbania o zdrowie kończą relację.
Ten przykład sprzed kilku dni pokazuje nie tylko konieczność dbania o zdrowie w warunkach upału czy pandemii. Wskazuje także na znaczenie dobrych relacji międzyludzkich w miejscu pracy, w czasie ekstremalnych temperatur oraz wciąż obecnego zagrożenia epidemicznego.
Czytaj także: Zagrożenia psychospołeczne w dobie epidemii mające wpływ na efektywność pracy>>>
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Z tego tekstu dowiesz się:
Na co zwrócić uwagę dbając o stan psychofizyczny pracowników w czasie upałów i pandemii?
Jak opracować kodeks dobrych praktyk w sytuacjach kryzysowych?
Jakie działania podjąć, aby poprawia
stan psychofizyczny pracowników związany z epidemią i upałem?
Z powodu upałów pracodawca, w porozumieniu z pracownikami, skrócił w drodze zarządzenia czas pracy o 1 godzinę. Przez 3 dni pracownicy wykonują pracę od 7.00 do 14.00 (zamiast do godz. 15.00). Jak zewidencjonować skrócony o godzinę czas pracy w ewidencji czasu pracy? Pomimo skrócenia czasu pracy pracownicy zachowują prawo do 100% wynagrodzenia.
Rozkład czasu pracy i ewentualne w nim zmiany ustala pracodawca. Pracodawca jest również odpowiedzialny za organizację procesu pracy w zakładzie pracy. W ramach posiadanych uprawnień ma możliwość udzielania pracownikom m.in. dni wolnych od pracy, a także skracania godzin ich pracy.
Czytaj także: A może sjesta? – zobacz, jak pomóc pracownikom przetrwać gorące letnie dni w pracy>>>
Joanna Suchanowska
Główny Inspektor Pracy, w apelu z 18 czerwca 2021 r. przypomniał, że przełożony powinien zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28oC. Jednak ani przepisy, ani GIP nie przesądzają czy dotyczy to również pracowników w trybie pracy zdalnej. Niemniej wysokie temperatury mogą uzasadniać przejście na pracę zdalną, jak i ją wykluczać.
Zgodnie z art. 232 Kodeksu Pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Do tego przepisu zostało wydane szczegółowe rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 279).
Praca podczas upałów – zalecenia Inspekcji Pracy
Jak informuje GIP: „Należy pamiętać o używaniu i utrzymywaniu w pomieszczeniach pracy w stałej sprawności i czystości urządzeń wentylacyjnych oraz klimatyzacyjnych, a także zabezpieczeniu okien przed nadmiernym nasłonecznieniem, np. poprzez rolety i żaluzje. Klimatyzacja i wentylacja stosowana w pomieszczeniach pracy nie może powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń – strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
Podczas upałów PIP szczególnie zwraca uwagę na organizację pracy wykonywanej w warunkach szczególnie niebezpiecznych i wymagających wysokiej sprawności psychofizycznej, a także na bezpieczeństwo kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Trzeba pamiętać o zakazie zatrudniania pracowników młodocianych w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30oC, a wilgotność względna powietrza – 65%.
Główny Inspektor Pracy apeluje także do pracodawców o skracanie czasu pracy podczas trwających upałów. W szczególności tym pracownikom, których dzienny wymiar czasu pracy przekracza 8 godzin. Pracodawcy mogą też wprowadzać rotację na stanowiskach pracy i dodatkowe przerwy, aby umożliwić pracownikom ochłodzenie się i regenerację sił. Skrócenie czasu pracy i dodatkowe przerwy nie mogą jednak powodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia. (Informacja GIP z 18.06.2021, Chrońmy zdrowie podczas upałów!, https://www.pip.gov.pl/pl/wiadomosci/125981,chronmy-zdrowie-podczas-upalow-.html).
Mariusz Kusion
W biurach Twojej firmy pracownicy wykonują pracę w pomieszczeniach z zamkniętymi na stałe oknami? Może z uwagi na proces produkcji pracownicy muszą przebywać w pomieszczeniach bez okien? Może z uwagi na potrzeby techniczne lub kwestie bezpieczeństwa okna w ich pomieszczeniach pracy nie otwierają się? W takim wypadku musisz zapewnić pracownikom odpowiednią wentylację pomieszczeń pracy. Przedstawiamy najważniejsze zasady wentylaowania pomieszczeń.
W wielu budynkach szczególnie wysokich biurowcach nie można otwierać okien. Oczywiście przemawiają za tym względy bezpieczeństwa. Jednak montowanie zamkniętych na stałe okien w pomieszczeniach pracy może wynikać również z potrzeb technologii lub linii produkcyjnej, bądź wymogów technicznych lub bezpieczeństwa danego zakładu. Takie zamknięte na stałe okna są dokuczliwym problem dla pracowników szczególnie w letnie dni. W pomieszczeniach robi się duszno, może gromadzić się wydychany przez pracowników dwutlenek węgla i nieprzyjemne zapachy. Wówczas należy pamiętać o odpowiedniej wentylacji pomieszczeń pracy. Poniżej przedstawiamy 12 najważniejszych zasad wentylowania pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi, a także w innych pomieszczeniach, które nie mają otwieranych okien.
Ten tekst pozwoli Ci: