Sklep
Służbę bhp tworzą wyspecjalizowane komórki organizacyjne, w których zatrudnione są osoby na podstawie stosunku pracy. Skład osobowy takich komórek ustala pracodawca, kierując się ograniczeniami wynikającymi z przepisów rozporządzenia w sprawie służby bhp. Problemem może się okazać dłuższa nieobecność pracownika służby bhp. Czy w takim wypadku zachodzi konieczność zorganizowania zastępstwa i w jakiej formie?
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W strukturach służby bhp w przedsiębiorstwie zatrudnieni są oprócz inspektorów/specjalistów także dyrektor i zastępca dyrektora. Czy wlicza się ich także do wymiaru co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników?
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalizujący się w prawie pracy w tym bhp
W zakładzie "X" pracownik służby bhp jest na zwolnieniu lekarskim L4. Czy może go zastąpić na czas nieobecności pracownik tej samej firmy wykonujący inne funkcje w zakładzie, posiadający ukończone studia o kierunku/specjalizacji bhp? Pracownik mimo studiów kierunkowych bhp nie wykonywał wcześniej tej funkcji. Czy istnieje możliwość prowadzenia przez tę osobę szkoleń wstępnych dla nowo przyjętych pracowników?
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy
Pracownicy Służby BHP oraz członkowie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP świętowali 1 i 2 października Jubileusz 65-lecia służby BHP oraz 25-lecia OSPS BHP. 2 października gościli w Sejmie i uroczyście odbierali odznaczenia państwowe oraz medale okolicznościowe dla zasłużonych w pracy na rzecz bezpieczeństwa pracy.
25 września 2018 r. Rada Ministrów przyjęła pakiet 50 zmian, których celem jest uproszczenie i ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Dwie z tych zmian dotyczą kwestii BHP. Chodzi o zwolnienie ze szkoleń okresowych bhp pracowników administracyjno-biurowych oraz rozszerzenie kręgu pracodawców mogących samodzielnie wykonywać zadania służby bhp we własnym zakładzie pracy. Już od przyszłego roku zmiany te miałby wejść w życie.
prawnik specjalizujący się w prawie pracy i bhp
Praca w służbie bhp to wyzwanie i olbrzymia odpowiedzialność. Pracodawcy najchętniej zrzuciliby na barki pracowników służby bhp wszelkie obowiązki z zakresu bezpieczeństwa pracy. Pracodawcy oczekują również od pracowników służby bhp realizacji wielu specjalistycznych zdań, a wszytko po to, aby obciąć koszty związane z bhp. A przecież pracownik służby bhp to nie "człowiek orkiestra". Przypomnijmy zatem, jakie są główne obowiązki służby bhp w zakładzie pracy.
Polska firma działająca w kraju i zatrudniająca zarówno Polaków, jak i obcokrajowców organizuje szkolenia BHP. Menager jednego z działów firmy, w którym pracuje zespół mieszany (Polacy i obcokrajowcy) wydał dyspozycję aby wszystkie szkolenia w tym dziale odbywały się w języku angielskim, niezależnie od tego czy szkoleni są Polacy czy obcokrajowcy (w tym szkolenia wstępne BHP). Czy jako służba BHP musimy dostosować się do zalecenia menadżera i zapewnić szkolenia wstępne w języku angielskim również dla Polaków przyjmowanych do tego działu? Czy jakikolwiek przepis reguluje tę kwestię?
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Kto może przeprowadzić szkolenie wstępne dla nowego pracownika służby bhp w firmie? Obecnie w firmie nie mamy pracownika tej służby.
Halina Góralskagłówny specjalista ds. bhpwykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
W firmie jest zatrudnionych ponad 600 osób. W służbie bhp pracuje 1 osoba na cały etat oraz druga osoba na pół etatu. Czy pracownik pracujący na całym etacie może być oddelegowany do zadań związkowych, np. na 1/4 etatu lub 2/5 etatu i czy wówczas będzie zapewniona minimalna obsada w służbie bhp?
Prawnik, ekspert prawa pracy
Jakie grożą konsekwencje pracodawcy za zlecanie dodatkowych prac służbie BHP, która pracuje w pełnym wymiarze czasu pracy?
Pracodawca budując swoją strukturę organizacyjną ma duży margines swobody w zakresie obsadzania poszczególnych stanowisk pracy. Jednak zadania z zakresu służby bhp nie mogą być powierzane osobom przypadkowym, co wynika z rangi problematyki technicznego bezpieczeństwa pracy. W komórkach bhp mogą świadczyć pracę osoby spełniające wymogi kwalifikacyjne wynikające z przepisów. Fakt spełnienia właściwych wymagań nie zawsze jednak musi mieć przełożenie na konkretne stanowisko w służbie bhp.
Pracodawca zatrudniający ponad 100 pracowników ma obowiązek tworzenia służby bhp, zatrudniając w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin pracownika na stanowisku inspektora ds. bhp. To oznacza, że może zatrudnić pracownika służb bhp tylko na 1/4 etatu?
Ile lat trzeba być specjalistą ds. BHP by zgodnie z prawem móc zostać kierownikiem?
Halina Góralska Gł. Specjalista ds. bhp wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Jestem zatrudniona w szpitalu na stanowisku specjalisty ds. bhp. W służbie BHP pracuje od stycznia 2005 r., najpierw na stanowisku starszego inspektora BHP, a następnie jako specjalista ds. bhp . Wydaje mi się, że spełniam wymogi by mnie przekwalifikować jako głównego specjalistę ds. BHP. Ukończyłam studia wyższe na kierunku ;Administracja, podyplomowe w zakresie BHP w 2010 r . Szpital zatrudnia ponad 1000 pracowników, więc ma wyodrębnioną komórkę służby BHP. Czy zatem w szpitalu można zatrudnić głównego specjalistę ds. BHP , czy też przepisy szczególne tego zabraniają?
Pod hasłem „Bezpieczeństwo w zmieniającym się świecie pracy” w dniach 4 i 5 października 2017 r. odbyło się I Ogólnopolskie Forum Służby BHP. Spotkanie zainicjowało dyskusję w gronie ekspertów z różnych dziedzin, na temat współczesnej służby bhp, jej problemów oraz wyzwań. Organizatorem konferencji było Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP, a wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele PIP oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone