W jaki sposób zgłaszać do sanepidu pracowników po kontakcie z osobą chorą na COVID-19?

Czwarta fala koronawirusa przybiera na sile. Coraz więcej osób zgłasza pracodawcom, że mają pozytywny wynik testu na COVID-19. W przypadku zachorowania jednego z pracowników na koronawirusa pracodawca musi zgłosić do sanepidu pracowników po kontakcie z osobą chorą na COVID-19. Czy w takim wypadku wystarczy, że pracodawca prześle e-mailem listę takich pracowników do sanepidu? Czy Sanepid może wymagać innej formy zgłoszenia – poprzez portal gov.pl za pomocą profilu zaufanego? Dowiedź się więcej na ten temat.
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
-
w prawidłowy sposób zareagować w przypadku zachorowania pracownika na COVID-19,
-
w odpowiedniej formie dokonać zgłoszenia do sanepidu pracowników po kontakcie z osobą chorą na COVID-19
-
w odpowiednim czasie odwołać się od decyzji sanepidu.
W jaki sposób można zgłosić do sanepidu kontakt z osobą chorą na COVID-19?
Sanepid może żądać podania wskazanych danych w określonej formie na mocy decyzji. Tak więc, może wydać decyzję zgłaszania do sanepidu pracowników po kontakcie z osobą chorą na COVID-19 za pośrednictwem portalu.gov.pl i profilu zaufanego.
Na jakiej podstawie sanepid może zobowiązać pracodawcę do zgłoszenia pracowników po kontakcie z osobą chorą na COVID-19 przez portal gov.pl?
Zgodnie z przepisami ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej Główny inspektor sanitarny lub działający z jego upoważnienia inny organ PIS może wydawać:
-
osobom prawnym,
-
osobom fizycznym
-
jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej,
decyzje nakładające obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych oraz żądać od nich informacji w tym zakresie. Decyzje te podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia, ustnego wydania lub ogłoszenia. Jednocześnie nie wymagają uzasadnienia. W nagłych przypadkach decyzje takie mogą być wydawane ustnie, a następnie niezwłocznie potwierdzane na piśmie przed upoważnionego pracownika sanepidu.
Powyższe oznacza, że w sytuacji zagrożenia epidemicznego, dotyczącego osób zatrudnionych u danego pracodawcy, sanepid ma prawo nałożyć na tego pracodawcę obowiązek zgłoszenia przez portal gov.pl osób mających kontakt z osobą zarażoną covid-19. Jednocześnie pracodawca musi wykonać taki obowiązek.
W jakim czasie można odwołać się od decyzji sanepidu?
Istnieje możliwość odwołania od takiej decyzji PIS w terminie 2 dni roboczych od dnia:
-
doręczenia,
-
ogłoszenia
-
lub potwierdzenia na piśmie decyzji wydanej ustnie.
Natomiast wniesione odwołanie podlega przekazaniu organowi odwoławczemu w terminie 1 dnia roboczego, a rozpatrzeniu, w terminie 5 dni roboczych od dnia doręczenia mu odwołania.
Michał Culepa

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wieloletni redaktor Serwisu Prawno-Pracowniczego, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca. Autor licznych komentarzy i opracowań dotyczących m.in. zatrudnienia w jednostkach sektora finansów publicznych, instytucjach kultury, oświacie.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.