Sklep
Przepisy regulujące pracę zdalną nie są częścią podstawowego źródła prawa pracy, jakim jest Kodeks pracy. Nie odwołują się one ponadto do kwestii bezpieczeństwa pracowników zdalnych – w przeciwieństwie do telepracowników, którzy mogą w sposób bezpośredni korzystać z przywilejów w tym zakresie, wynikających z Kodeksu pracy. Na problem regulacji pracy zdalnej w kontekście bezpieczeństwa pracowników zwrócił ostatnio uwagę Główny Inspektor Pracy. Pytanie, jakie inicjatywy zostaną podjęte w tym zakresie, w szczególności uwzględniając fakt, iż praca zdalna nie jest do końca na rękę związkom zawodowym...
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W dobie stanu epidemii pojawiła nam się nowa forma wykonywania pracy, czyli praca zdalna. Zaczęła ona funkcjonować na podstawie specjalne przepisy zw. ustawy kowidowej. Ponadto już od dawna w Kodeksie pracy mamy przepisy o pozwalające na pracę poza siedzibą firmy, tj. telepracę. Dodatkowo już od jakiś czas temu dotarł do nas model wykonywania pracy — home office jak dotychczas nieuregulowany w naszych przepisach. A najnowszym rozwiązaniem, zrodzonym również na bazie obecnych potrzeb i realów epidemicznych, jest praca hybrydowa. Zatem rodzi się pytanie, czym różnią się te wszystkie formy pracy i którą, kiedy zastosować.
Maciej Karpiński
specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego; prawnik; wykładowca na kursach kadrowo-płacowych
Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:
W przypadku telepracy oraz pracy zdalnej nie należy zapominać o prowadzeniu oceny ryzyka zawodowego. Szczególnie gdy praca wykonywana jest w ramach komputerowego stanowiska pracy, należy pamiętać o ocenie warunków pracy na takim stanowisku. W sytuacji, gdy praca zdalna realizowana w celu przeciwdziałania COVID-19 i jest szeroko rozumianą pracą biurową, wówczas ocena ryzyka zawodowego nie będzie praktycznie różniła się od tej przeprowadzonej w ramach telepracy. Oto kilka wskazówek, jak przeprowadzić ocenę ryzyka telepracownika oraz pracownika zdalnego.
W cieniu walki z pandemią trwają prace nad bardzo ważnym – jak pokazały doświadczenia ostatniego roku – problemem, mianowicie rozwiązaniem prawnym kwestii pracy zdalnej po epidemii i na przyszłość. Pod koniec marca 2021 r. pojawił się kolejny, tym razem kompletny projekt zmian w przepisach. Jak wynika z jego wstępnej lektury, czekają nas poważne, może nawet rewolucyjne zmiany. Sprawdź, jak mogłaby wyglądać praca zdalna na stałe.
Michał Culepa
Z tego artykułu dowiesz się jakie są plany w zakresie:
wprowadzenia pracy zdalnej na stałe do Kodeksu pracy
zmian przepisów dotyczących telepracy
przewidywanych zasad pracy zdanej
Pracownik pracując w domu (praca zdalna) doznał zawału serca. Reanimowany przez zespół pogotowia ratunkowego został przewieziony do szpitala gdzie następnego dnia zmarł nie odzyskując przytomności. Czy jest to wypadek przy pracy?
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W przypadku telepracy, jak również pracy zdalnej musisz pamiętać o prowadzeniu oceny ryzyka zawodowego. W przypadku zaś gdy praca wykonywana jest w ramach komputerowego stanowiska pracy należy dokonać oceny też warunków pracy na takim stanowisku. Poznaj wskazówki, które pomogą Ci w przeprowadzeniu oceny ryzyka zawodowego przy telepracy i pracy zdalnej.
Z tego teksu dowiesz się:
Co odróżnia telepracę od pracy zdalnej?
Czy trzeba przeprowadzać ocenę ryzyka zawodowego przy telepracy i pracy zdalnej?
Jak przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego telepracownika i pracownika zdalnego?
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało wstępną wersję projektu zmian w Kodeksie pracy dotyczących pracy zdalnej. Jest już ona przedmiotem konsultacji trójstronnej pomiędzy pracodawcami, pracownikami i stroną rządową na forum Rady Dialogu Społecznego już 29 września. Poznaj stanowisko jednego z ekspertów Koalicji Bezpieczni w Pracy w zakresie planowanych zmian.
Praca zdalna to rozwiązanie wprowadzone tarczą antykryzysową 1.0. na czas epidemii (formalnie do 4 września br.). Okazuje się jednak, że w praktyce ta forma organizacji pracy sprawdza się bardzo dobrze. Jednocześnie przy zapowiedziach drugiej fali zachorowalności na koronawirusa wydaje się, że praca zdalna powinna na stałe zagościć w naszym systemie prawnym, o co apelują pracodawcy.
„Pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy zdalnej oraz za wypadki przy tej pracy tylko w zakresie związanym z zapewnionymi przez siebie środkami pracy lub materiałami do pracy.” Powyższa zasada wynikała z projektu ustawy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Na obecnym etapie przywołany wyżej przepis ograniczający odpowiedzialność pracodawcy został usunięty. Co to oznacza w praktyce?
Odmianą pracy realizowanej na odległość jest praca zdalna wprowadzona ustawą COVID-19. Ponieważ poziom uregulowania pracy zdalnej daleki jest od doskonałości, projektowane są zmiany mające na celu wyjaśnienie pojawiających się wątpliwości. Niestety proponowane uzupełnienia w dalszym ciągu dalekie są od ideału i sprawiają w dużej części wrażenie oderwanych od przepisów i zasad bhp.
Podczas ostatniego posiedzenia Rady Ochrony Pracy przedstawiciel PIP poinformował, iż „obecnie nie ma przepisów regulujących pracę zdalną, co oznacza, że otwarte pozostaje pytanie, jak kontrolować przestrzeganie prawa pracy, w tym bhp i legalności zatrudnienia, podczas świadczenia wspomnianej pracy przez pracowników lub zleceniobiorców”.
Czy dla pracowników administracyjno-biurowych wykonujących pracę w domu (home office, telepraca, praca zdalna), pracodawca ma obowiązek zapewnienia rękawiczek jednorazowych i/lub środków do dezynfekcji rąk oraz środki do dezynfekcji laptopów służbowych?
Telepraca (Home Office) to coraz popularniejsza forma zatrudnienia. Jest atrakcyjna zarówno dla pracowników, jaki i pracodawców. Jednak prawidłowe zorganizowanie zatrudnienia w tej formie wymaga zawarcia odpowiedniej umowy, spełnienia określonych wymagań. Ekspert Portalu BHP wyjaśnia, krok po kroku, jak prawidłowo zatrudnić pracownika w formie telepracy. Dzięki wskazówkom eksperta bez problemu prawidłowo wypełnisz obowiązki leżące po stronie pracodawcy.
Podczas szkolenia zostaną omówione kwestie:
Szkolenie prowadzi: Mariusz Foremniak - prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Autor wielu opinii i artykułów o tematyce bhp i prawa pracy. Od 8 lat pracownik służby bhp w Poczcie Polskiej S.A., gdzie obecnie zajmuje się kształtowaniem polityki bhp. Projektuje kierunki polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.
Czy pracownikowi zatrudnionemu w formie telepracy trzeba zapewnić ergonomiczne stanowisko pracy w domu (fotel, biurko)?
Tam gdzie istnieje możliwość przesłania efektów pracy drogą elektroniczną, a praca nie wymaga czynności skooperowanych oraz bieżącego nadzoru ze strony pracodawcy istnieje podstawa do powierzenia pracy w formie telepracy. Mimo, iż przeważnie realizowana jest ona w domu telepracownika nie może być wykonywana w dowolnych warunkach. Rolą pracodawcy jest nie tylko właściwe wyposażenie telepracownika, ale również przeprowadzanie kontroli wykonywania telepracy pod względem bhp. Czy pracownik może się nie zgodzić na taką kontrolę?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone