Pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku stosowania wobec zatrudnionych pracowników zasad bhp, w tym zapewnienia im pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych w zakresie odpowiednim do rodzaju wykonywanej pracy. Nałożenie obowiązków w tym zakresie powinno być jednak poprzedzone rzetelną oceną i wyważone ze względu na rodzaj i warunki wykonywanej pracy – orzekł WSA w Szczecinie.
Istota sporu w rozpoznawanej sprawie sprowadzała się do oceny zgodności z prawem nakazu nałożonego na pracodawcę, w wyniku przeprowadzonej przez inspektora pracy kontroli w Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym (dalej skrócie WOPR), w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W nakazie organ inspekcji pracy stwierdził, że z przepisów prawa wynikał obowiązek pracodawcy WOPR odnośnie zapewnienia ratownikom świadczącym pracę na kąpieliskach pomieszczeń higieniczno-sanitarnych obejmujących:
szatnię,
umywalnię,
toaletę i
natryski z ciepłą wodą do mycia.
Pracownicy zatrudnieni na kąpieliskach w oparciu o umowy cywilnoprawne, wobec których pracodawca zgodnie z art. 304 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: Kp.) był obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 1 Kp., tak jak pracownikom w ramach stosunku pracy zawartego na podstawie kp. Jednak po kontroli przez organ sądowy w sprawie, stwierdzono naruszenia proceduralne obu organów prowadzących sprawę, wobec czego decyzja została wydana z naruszeniem przepisów prawa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (dalej: WSA) ostatecznie uchylił wadliwą decyzję. Należy zwrócić uwagę, że zaskarżona decyzja w sposób obiektywny nie mogła być przez WOPR wykonania, a nałożony obowiązek przekraczał możliwości faktyczno-prawne jego realizacji. Teren kąpielisk należał bowiem do Zakładu Usług Komunalnych. Oznacza to, że decyzja była niewykonalna w dniu jej wydania, a pracodawca nie miła możliwości realizacji obowiązków wynikających z Kp.
Anna Słowińska
Mobbing jest obecnie tematem często poruszanym. Zapewne wielu pracodawców mówi: „mnie ten problem nie dotyczy, u mnie w firmie nie ma mobbingu”. Jednak nawet jeżeli problem ten faktycznie nie zaistniał w zakładzie pracy to pracodawca ma pewne obowiązki w tym zakresie. Pracodawca powinien podjąć działania zapobiegające potencjalnemu mobbingowi. Zobacz na czym te działania miałyby polegać, aby osoby kontrolujące nie miały zastrzeżeń, co do ich prawidłowości?
Rolą pracodawcy jest nie tylko zwalczanie zjawiska jakim jest mobbing – w momencie gdy zjawisko to zostanie zidentyfikowane ale również przeciwdziałanie potencjalnemu mobbingowi – nawet wówczas gdy pracownicy nie zgłaszali dotychczas problemów. Wynika to z ogólnej zasady, o której mowa w przepisie art 943 § 1 Kodeksu pracy (dalej: kp).
Niestety przepisy nie zawierają jednak konkretnych wskazań na czym miałby polegać działania zapobiegawcze względem mobbingu. Przyjmuje się, że pracodawca może zapobiegać mobbingowi wykorzystując do tego celu opracowaną politykę antymobbingową, jak również poprzez prowadzenie szeregu inicjatyw uświadamiających – zwłaszcza pracowników kadry kierowniczej.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy
Ten tekst pozwoli Ci: